Orango | Volution Group
Volution group

Automatiserad, integrerad och framtidssäker webb hos Volution Group

Från tryckta kataloger och omoderna webbplatser till en integrerad och synkroniserad digital lösning mellan PIM-systemet InRiver och CMS-lösningen Litium CMS Commerce. Volution Group har med stor framgång implementerat en lösning som stöttar både säljare och återförsäljare.

Volution Group
Volution Group fokuserar på högkvalitativa produkter som förbättrar inomhusmiljön.

Per Dahlin är digitaliseringsansvarig för Volution Group Nordic. Han ska med hjälp av digitalisering och automatisering skapa kundnytta och verksamhetsnytta med digitala hjälpmedel.

”Jag är ansvarig för hela det digitala ekosystemet i koncernen. Det är en förändringsprocess för att få med alla internt även när alla är positivt inställda till digitaliseringen som de är här” berättar Per.

Synkroniserad PIM-lösning och webb

Målet var en funktionell webb med det övergripande syftet att fungera som ett hjälpmedel för säljare och återförsäljare som ett stöd i säljprocessen. Att kunna jobba i PIM-systemet, göra produktförändringar där och synka in det automatiskt på webben.

Samtidigt behövde webbplatserna i fyra länder uppdateras och moderniseras. En smidig översättningsfunktion samt möjlighet till olika sidlayouter på de olika marknaderna var också viktigt.

PIM-systemet InRiver var redan på plats och Volution Group sökte en CMS-lösning som fungerade väl med det.

Litium CMS Commerce mötte behoven, och kunde på ett smidigt sätt kopplas ihop med produktinformationen från InRiver. Det mötte också den framtida utvecklingspotentialen vi se när det gäller webben och produkter” förklarar Per.

När vi skulle välja bland leverantörer stack Orango ut med kunskap och verksamhetsförståelse.

Per Dahlin, digitaliseringsansvarig Volution Group Nordic

Verksamhetsförståelse en framgångsfaktor

När webbprojektet inleddes var det viktigt att göra hållbara teknikval. Hitta lösningar som håller på sikt även om förändringstakten ökar. Det var också avgörande att hitta en e-handelsleverantör med ett tajt utvecklarteam.

”När vi skulle välja bland leverantörer stack Orango ut med kunskap och verksamhetsförståelse. Det är bra att ha med utvecklare tidigt i processen. Vi fick en personlig kontakt och lösningen utformades med våra specifika utmaningar i åtanke” säger Per.

Integrerat PIM ger en automatiserad process

Projektet levererades enligt både budget och tidplan. PIM-lösningen och CMS-lösningen är integrerade och synkroniserade vilket underlättar administrationen av produkternas presentationer.

”Vi är jättenöjda internt, det är en bra och användarvänlig lösning. Våra återförsäljare är också positiva, det är ett stort lyft mot tidigare. Vårt nästa steg är att börja jobba med kampanjer och hålla bättre koll på statistiken för att kunna utveckla ytterligare” avslutar Per.

Pers bästa tips till andra inom IT och digitalisering som ska ge sig in i liknande projekt:

1. Börja med slutet i sikte!

Bestäm hur du vill visa upp produktdata, kampanjsiter, menyer osv. Gå sedan baklänges för att bygga upp strukturen i PIM på ett bra sätt. Orangos utvecklare hjälpte oss med en skiss tidigt i projektet, där vi kunde se vilka fält i PIM som skulle visas var på den färdiga webbsidan. Då blev det enkelt att se var datan skulle landa och vad det innebär för inmatningen.

2. Gå igenom CMS-lösningen för att säkerställa vad som finns i standardversionen och vad som eventuellt behöver anpassas.

Vi fick bra hjälp med detta och kunde fokusera på att de viktigaste behoven tillgodosågs. Det finns alltid många önskemål, fånga upp dem men parkera de flesta till senare. I vårt fall har vi i slutet insett att vi inte alls behöver vissa funktioner som vi tyckte var viktiga i början. Det är bra med en person som har huvudansvar för projektet och är kontaktyta mot leverantören. Den personen kan hålla prioriteringarna högst under resans gång så att inte projektet blir för stort eller missar målet.

3. Prioritera att få in alla produkter och data på korrekt sätt i PIM-systemet.

Det är ett stort jobb och kanske inte det roligaste arbetet men förmodligen det viktigaste.

Volution Group fokuserar på högkvalitativa produkter som förbättrar inomhusmiljön och har verksamhet i Europa och Australien. De är tillverkare och leverantör av ventilationsutrustning för både kommersiellt bruk och hushåll. I Volution Group Nordic ingår varumärken som Fresh, Pax och VoltAir.

Kontakta mig!

Jag hjälper dig att driva försäljning online från produktion, genom transaktion, till relation med kundupplevelser som håller i längden.

Kontaktperson

Christoffer Williamson low
Christoffer Williamson
Telefonnummer: 0768-54 69 72

Genom att skicka formuläret samtycker du till vår Privacy Policy.

Lösningar med