Orango | Hedenbys
Hedenbys

Hedenbys

Orango har en rad kunder i grossistledet inom frukt & grönt. En av dem är Hedenbys och här gör vi ett litet nedslag hos dem.

Hedenbys frukt gront
Hedenbys har en historia som sträcker sig ända bak till 1927. Men trots det är de framåtlutade och i ständig utveckling!

Snart ett sekel med Frukt & Grönt

Hedenbys är ett anrikt grossistbolag inom Frukt & Grönt bildat redan 1927 som i första hand förser butiker i Stockholmsområdet med sina färska varor. Frukt & grönt är en speciell bransch med en enormt snabb lageromsättning. Det faktum att Hedenbys erbjuder två dagliga utkörningar sju dagar i veckan till samtliga sina kunder för att hålla en så hög kvalité och servicegrad som möjligt och nu planerar att eventuellt införa en tredje, styrker det påståendet.

Hedenbys valde Bison

Hedenbys implementerade Bison som sitt affärssystem med hjälp av Orango 2018, inte minst på grund av systemets höga driftssäkerhet, snabbhet, flexibilitet och goda vitsord i branschen.

– Systemet har en bra grundfunktionalitet anpassad för vår bransch men sen går det också att anpassa det efter vårt företag och våra kunders unika behov. Som jag ser det, är Bison ett system som formas kring våra processer snarare än att vi behöver anpassa vårt arbetssätt efter systemets uppbyggnad, vilket ofta varit fallet med system jag jobbat med tidigare, berättar David Müller, Inköpare på Hedenbys.

Digitaliserar vidare med förbättrad webbshop

Hedenbys må vara ett gammalt företag, men affärsmodellerna och ambitionerna är minst sagt moderna.

– Vår bransch är rätt så traditionell. Det vanligaste är fortfarande att kunden ringer leverantören för att lägga sina beställningar. Detta är något vi försöker förändra genom att erbjuda våra kunder nya sätt att lägga beställningar och interagera tillsammans med oss, fortsätter David Müller.

Efter implementationen av affärssystemet har Orango och Hedenbys fortsatt jobba tätt ihop. Det senaste projektet är en utveckling av webbshoppen.

– Vi vill öka försäljningen i vår webbshop och på så vis kunna frigöra telefon- och orderstansningstid från våra säljare. I stället vill vi att säljarna ska kunna jobba mer strategiskt tillsammans med våra kunder. Till exempel genom att presentera nya produkter, dema nyheter direkt till konsument samt planera kommande kampanjer och teman med kunden i butik. En av Hedenbys styrkor har alltid varit att jobba väldigt nära våra kunder och det är något vi vill göra ännu mer framöver, beskriver David Müller.

Tillsammans förändrar vi branschen

– Det är verkligen roligt och utvecklande att jobba med Hedenbys. De har många tankar kring hur de vill utveckla både sin verksamhet och Bison. Samtidigt är de också väldigt benägna att lyssna på våra idéer. Det samspelet gör oss som partner och Bison som system än vassare. Och i förlängningen är det något som gynnar alla våra kunder inom färskvarusegmentet, säger Emil Pennlöv, Bison-ansvarig på Orango.

– Vår bransch måste bli mer digital, och vi är gärna med och leder den utvecklingen, avslutar David Müller.

Vill du vet mer om Orangos erbjudande till Frukt & Grönt-grossister? Kontakta mig!

Peter Lindecrantz Lowrez
Peter Lindecrantz
Telefonnummer: 0706-41 52 00

Lösningar med Bison