Orango | Rätt affärssystem för Gastropartner – från noll till…
Gastropartner logo

Rätt affärssystem för Gastropartner – från noll till miljoner på fem månader

Gastropartner är en restauranggrossist med verksamhet i Skåne. Företaget fokuserar på pizzerior och gatukök och är en helhetsleverantör som erbjuder allt från mat och dryck till engångsartiklar och förpackningsmaterial. Bolaget ingår i Mirimgruppen AB – en inköpsorganisation med nio fristående grossister som medlemmar. När Mirimgruppen nu etablerar verksamhet i Malmö kan de serva kunder i hela Sverige – från norr till söder. Tack vare den stora inköpsstyrkan kan kunderna erbjudas de bästa produkterna till det lägsta priset.

Gastropartner case

Kravställning: Molnbaserad lösning från större plattform

Även om Gastropartner är nystartat har männen bakom bolaget varit verksamma inom grossistbranschen i mer än 20 år. Hasan Akay och hans kompanjon Cem Aydin har genom sin långa erfarenhet i branschen även stor vana av olika affärssystem. Därför visste de redan från början att den främsta kravställningen för ett nytt affärssystem var att lösningen skulle vara molnbaserad - detta för att slippa hantera egen hårdvara. Det var även viktigt att systemet skulle bygga på en av de större leverantörernas plattformar eftersom större mängder användare skapar bättre förutsättningar för support och delad innovations- och utvecklingskraft. Hasan berättar:

– Vi prioriterade redan i ett tidigt skede Business Central som affärssystem eftersom det bygger på Microsoft-plattformen Dynamics 365. Därför var egentligen den stora knäckfrågan vilken partner som kunde leverera och implementera lösningen utifrån våra behov. Det för att det var viktigt för oss att det skulle finnas en lokal förankring eftersom vi nu satsar på Skåne. Därför kom vi i kontakt med Orango. Vi beskrev vilka funktioner i affärssystemet som krävs för just den bransch som vi verkar inom. Efter en demonstration av systemet och de funktioner som det kunde erbjuda var vi övertygade om att vårt beslut att satsa på Business Central var rätt.

Snabbare implementering utan specialanpassningar och tekniskt bagage

För Gastropartner var det allra viktigaste att verksamheten skulle kunna sätta igång så fort som möjligt och därför var det en stor fördel att börja i ett helt nytt system, utan tekniskt ”bagage” med data och statistik som behövde överföras. Med bara sex månader till att Gastropartner skulle lansera sin verksamhet skulle systemet komma på plats. Valet föll på EasyStar-uppsättningen av Business Central med standardflöden. En uppsättning som visat sig särskilt gynnsam för företag som börjar från scratch och där man i hög grad kan dra nytta av best practice.

Vi har gått från en omsättning på 0 kronor i juni, till att fem månader senare omsätta över fyra miljoner per månad.

Hasan Akay, delägare Gastropartner

I tidigare system som Hasan och Cem använt har många funktioner även behövt specialanpassas, men i och med att de funktioner som krävdes för att komma igång redan fanns som standard har det inte behövts. Hasan, igen:

– Inom några år är det möjligt att vi kommer behöver mer funktionalitet men just nu klarar vi oss alldeles utmärkt med det som finns i grundutförandet. Och när behoven väl uppstår är det mycket möjligt att sådana funktioner redan har utvecklats som standard. Att det gick så snabbt och enkelt att implementera affärssystemet har resulterat i att vi har gått från en omsättning på 0 kronor i juni, till att fem månader senare omsätta över fyra miljoner per månad.

Molnbaserat, mobilt och automatiserat

Hasan menar att det som skiljer Business Central och Easystar från de affärssystem han arbetat i tidigare i hög grad handlar om att det är helt molnbaserat. Han fortsätter:

– Arbetet går dessutom betydligt smidigare genom att vi kan arbeta från appen. I och med att både jag och min kompanjon bor i Uppsala är just mobiliteten viktig, då vi ofta är på resande fot och vill kunna jobba som vanligt oavsett var vi befinner oss. Nu när vi har lärt oss att hantera systemet på en grundläggande nivå blir nästa steg att börja automatisera fler processer – framförallt för lagerhållningen, med automatiska beställningsförslag och så vidare. Det är funktioner som redan finns men som vi inte fullt ut använder än. Nu när vi har en försäljningsstatistik och planeringshorisont att utgå från blir det lättare att dra nytta av automationerna.

Tryggheten med Orango bottnar i deras genuina förståelse för våra verksamhetsbehov

Hasan Akay, delägare Gastropartner

Leverantör med förståelse för affären

Avslutningsvis vill Hasan slå ett slag för Orango som leverantör. Han poängterar särskilt deras kunskap och förståelse för affären – något som han menar bygger ett starkt förtroende:

– Många leverantörer vi varit i kontakt med tidigare tänker som programmerare snarare än i affärsmässiga termer vilket gör det svårt för dem att förstå vår behovsbild. Med Orango känner vi oss trygga eftersom vi aldrig behöver förklara hur vi tänker för dem. Det bottnar i den genuina förståelse som de har för våra verksamhetsbehov.

Vill du veta mer om hur vi hjälpte Gastropartner med deras systemstöd? Kontakta mig!

Medarbetare Mikael Mansson
Mikael Månsson
Telefonnummer: 0709-32 50 77

Vill du läsa mer?

Lösningar med D365 Business Central/NAV

  • Smedbo

    Smedbo

    D365 Business Central/NAV

    Grossist & partihandel

  • Kund Dackforum

    Däckforum

    D365 Business Central/NAV

    Grossist & partihandel

  • Kunder Nimatopaal Dynamicsnav

    Nimatopaal

    D365 Business Central/NAV

    Grossist & partihandel