Orango | Orango har hjälpt DHL i många år med smarta IT-lösningar
DHL Logo svg

DHL och Orango – ett partnerskap med kontinuitet

DHL Freight AB har anlitat Orangos affärsområde Business Solutions (tidigare Pdb AB) för olika typer av webblösningar sedan slutet av 90-talet.

– Snabbhet och flexibilitet är två anledningar till det långa partnerskapet. Men det viktigaste är den personliga relationen, säger Björn Hedenborn, Manager Customer Integration DHL.

DHL mozaik
DHL Freight - specialister på väg- och järnvägstransporter

Det handlar om IT, men det är medarbetarna som är den största orsaken till att samarbetet mellan DHL och Orango har hållit i så många år, menar Björn Hedenborn.

– Vi konkurrensutsätter alla våra leverantörer, men på detta område har vi inte hittat någon som är bättre. Orangos kompetens och deras förståelse för vår basverksamhet är ett måste för att kunna leverera bra IT-lösningar.

Fördel med kontor i Jönköping

Björn Hedenborn ser en stor fördel i att Orango har ett kontor i Jönköping.

– Orango är bra på att behålla bra folk. Vi har en kontinuitet i vårt samarbete och de kan vår verksamhet. Det räcker ofta med ett telefonsamtal, och vi behöver inte dra igång något stort varje gång, med nya människor. Det betyder mycket.

Till en början handlade uppdragen till Orango mest om interna lösningar, för att hantera transportörer. Under årens lopp har projekten hamnat mer och mer åt kundsidan till.

– Människor gör alltmer på nätet, vilket gör att privatpersoner blir en växande marknad även hos oss stora transportörer, berättar Björn Hedenborn.

Snabbhet och flexibilitet är två anledningar till det långa partnerskapet. Men det viktigaste är den personliga relationen.

Björn Hedenborn, Manager Customer Integration DHL.

Det lilla extra

Ett problem som Orango nyligen har kunnat hjälpa DHL med är en webbaserad automatisk uppslagsfunktion som säkrar att alla adressuppgifter blir korrekta.

– I Tyskland är reglerna väldigt strikta om att mottagarens adress är helt korrekt. Stad, gata och gatunummer måste vara rätt. Med Orangos lösning kan inte kunden göra fel. Det är ett exempel på det där ”lilla extra” som de kan hjälpa oss med.

DHL har två årliga produktplaceringar. Då är Orango alltid inblandade.

– När vi lanserar en ny tjänst idag måste den vara IT-anpassad. Och vi har många, framförallt internationella kunder, med egna idéer som kräver speciallösningar.



DHL är ett av världens ledande transport- och logistikföretag med verksamhet i över 220 länder. DHL Freight specialiserar sig på väg- och järnvägstransporter.

Lösningar med