Efter ett par år i en lösning anpassad för försäljning mot slutkund, tog grossistföretaget Däckforum beslutet att byta system. Flexibiliteten i Dynamics NAV tillsammans med Orangos erfarenhet från däckbranschen resulterade i ett byte till Dynamics NAV.

Däckforum grundades år 2001 och är en däckgrossist som bedriver sin verksamhet i Göteborg och Stockholm. Efter ett par år i en lösning anpassad för försäljning mot slutkund istället för grossistverksamhet, tog de beslut att leta efter ett nytt flexibelt affärssystem.
Med en tydligt säsongsbaserad bransch var det viktigt med ett system som gick att anpassa efter både hög- och lågsäsong. En tydlig tillväxtambition ställde även höga krav på systemets anpassningsförmåga. Valet föll på Microsoft Dynamics NAV. Orangos kunskap och erfarenhet av handelsföretag och däckbranschen, tillsammans med systemets funktionalitet för grossistverksamhet, blev en utmärkt match mot Däckforums behov.
Det går väldigt fort och vi är en liten organisation, men vi vill framåt. Där tar vi till de hjälpmedel som behövs – i det här fallet ett flexibelt system där vi kan göra vad vi vill och behöver informationsmässigt.
Bra kommunikation och förståelse för verksamheten är en förutsättning
För en bra implementation krävs tydlig och rak kommunikation mellan partner och kund. När behoven är definierade och processerna tydliga är det enklare att skapa en bra dynamik i samarbetet och jobba mot gemensamma mål.
– Pratar man samma språk får man en bra kommunikation och förstår varandra. Sedan är en bra grundprodukt en förutsättning, och att partnern kan leverera vad de lovat viktigt, förklarar Peter.
Smidigare orderhantering sparar tid och pengar
Idag arbetar Däckforum i en lösning med stöd för inköp, lager, försäljning och ekonomi i Microsoft Dynamics NAV. De har integrationer till sin hemsida, till flera externa lager samt sina leverantörer för att ytterligare kunna strömlinjeforma sin verksamhet.
För Däckforum har projektet bland annat resulterat i en snabbare och mer effektiv process för hela orderhanteringen – från orderläggning till mottagande. Något som är oerhört viktigt för dem vid högsäsong. Däckforum jobbar ständigt på att förbättra sina processer tillsammans med Orango.
– En aktiv och intresserad kund som vill vara med och utveckla lösningen tillsammans med oss som partner är guld värd, säger Per Jorlind, försäljningsansvarig på Orango.
Visste du att Dynamics NAV numer heter Business Central?
Affärssystemet Dynamics NAV har bytt namn till Business Central och är en del av Microsofts plattform Dynamics 365. Vill du veta mer om hur du kan framtidssäkra din verksamhet med BC?
Modernt affärssystem för handelsföretag
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med en flexibel systemlösning? Kontakta mig!
