Furniturebox Logo

Logistikexperten Furnitureboxs framgångssaga med Microsoft Dynamics NAV

De revolutionerade möbelbranschen och har sedan dess haft en otrolig tillväxt. Stockholmsbaserade supergasellen Furniturebox lyfter fram kostnadsmedvetenhet, ständigt förbättrade processer och ett riktigt bra system som framgångsfaktorer.

Kunder Furniturebox

Furniturebox grundades år 2006 och var då något av en pionjär på den svenska marknaden. Näthandeln för möbelbranschen var fortfarande ett outforskat område, vilket företagets grundare tog fasta på och startade Furniturebox.se, möbelvaruhuset på nätet. Efter några år med både webbshop och fysisk butik bestämdes det 2012 att satsa helhjärtat på att sälja på nätet. Sedan dess har företaget vuxit med hastig fart.

I samband med att affärerna tog fart år 2008 bestämde sig Furniturebox för att införskaffa affärssystemet Microsoft Dynamics NAV. De hade tidigare använt sig av ett enklare ekonomisystem, som inte gav stöd åt logistiken vilken verksamheten kretsar kring. Att byta till Dynamics NAV i ett så tidigt skede var ett stort beslut, och något som kom att prägla företagets framgångsresa fram till idag.

Egentligen köpte vi NAV väldigt tidigt, och kanske var vi för små då. Men det positiva är att vi från början haft ett system som vi har kunnat växa i och som har löst våra problem på vägen, så satsningen gick hem.

Richard Liinamo, IT, försäljning och logistik, Furniturebox

Viktigt med system som stödjer företagsutveckling för Furniturebox

Deras vision, att bli Sveriges bästa möbelbutik på nätet, är något som kräver oerhörda insatser i verksamhetsutveckling för att förverkliga. Om man ser till tillväxttakten de senaste åren har deras affärssystem kunnat ge det stöd de behöver för sin utveckling. 

- När affärsprocesser blir mer och mer komplexa fixar NAV det, säger Richard.

Idag har Furniturebox Dynamics NAV med en avancerad WMS och en skarp integration till sin e-handelsplats, och drar nytta av ett affärssystem anpassat för handelsföretag. De arbetar kontinuerligt med att förbättra kundens onlineupplevelse med allt från produktinformation och beställning till inköp, logistik, lager, leverans och uppföljning. 

Förutom logistiken i Dynamics NAV använder Furniturebox LogTrade, ett TA-system (transportadministration) för sin frakthantering. Dessutom sköts fakturascanning, tolkning och attestflöde med Readsoft och ExFlow. Samtliga system är sömlöst integrerade med affärssystemet.

Rannsaka dina egna processer internt för att hitta nya, smarta lösningar

I det fortsatta arbetet med att optimera sina verksamhetsprocesser har Furniturebox själva tagit kommandot och leder utvecklingen inifrån verksamheten. Samarbetet med Orango har fungerat bra under åren och tillsammans har affärssystemet anpassats för att ge stöd åt den utvecklingen på bästa möjliga sätt.

- Orango har den lilla leverantörens känsla men med mycket muskler bakom, säger Richard. Konsulterna har verksamhetskunnande och är proaktiva, vilket passar oss bra med en verksamhet som ständigt utvecklas.

Modernt affärssystem för handelsföretag

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med en flexibel systemlösning? Kontakta mig!

Medarbetare Mikael Mansson
Mikael Månsson
Telefonnummer: 0709-32 50 77

Lösningar med Microsoft Dynamics NAV