Dackforum

Däckforum utvecklade sin affär och verksamhet med Microsoft Navision och Orango

Efter ett par år i en lösning anpassad för försäljning mot slutkund, tog grossistföretaget Däckforum beslutet att byta system. Flexibiliteten i Dynamics NAV tillsammans med Iteros erfarenhet från däckbranschen resulterade i ett byte till Dynamics NAV.

Kund Dackforum

Däckforum grundades år 2001 och är en däckgrossist som bedriver sin verksamhet i Göteborg och Stockholm. Efter ett par år i en lösning anpassad för försäljning mot slutkund istället för grossistverksamhet, tog de beslut att leta efter ett nytt flexibelt affärssystem.  

Med en tydligt säsongsbaserad bransch var det viktigt med ett system som gick att anpassa efter både hög- och lågsäsong. En tydlig tillväxtambition ställde även höga krav på systemets anpassningsförmåga. Valet föll på Microsoft Dynamics NAV. Orangos kunskap och erfarenhet av handelsföretag och däckbranschen, tillsammans med systemets funktionalitet för grossistverksamhet, var det en bra match mot Däckforums behov.  

Det går väldigt fort och vi är en liten organisation, men vi vill framåt. Där tar vi till de hjälpmedel som behövs – i det här fallet ett flexibelt system där vi kan göra vad vi vill och behöver informationsmässigt.

Peter Åsén, IT-ansvarig, Däckforum

Bra kommunikation och förståelse för verksamheten är en förutsättning

För en bra implementation krävs tydlig och rak kommunikation mellan partner och kund. När behoven är definierade och processerna tydliga är det enklare att skapa en bra dynamik i samarbetet och jobba mot gemensamma mål. 

- Pratar man samma språk får man en bra kommunikation och förstår varandra. Sedan är en bra grundprodukt en förutsättning, och att partnern kan leverera vad de lovat viktigt, förklarar Peter. 

Smidigare orderhantering sparar tid och pengar

Idag arbetar Däckforum i en lösning med stöd för inköp, lager, försäljning och ekonomi i Microsoft Dynamics NAV. De har integrationer till sin hemsida, till flera externa lager samt sina leverantörer för att ytterligare kunna strömlinjeforma sin verksamhet. 

För Däckforum har projektet bland annat resulterat i en snabbare och mer effektiv process för hela orderhanteringen - från orderläggning till mottagande. Något som är oerhört viktigt för dem vid högsäsong. Däckforum jobbar ständigt på att förbättra sina processer tillsammans med Orango.  

- En aktiv och intresserad kund som vill vara med och utveckla lösningen tillsammans med oss som partner är guld värd, säger Per Jorlind, försäljningsansvarig på Orango. 

Modernt affärssystem för handelsföretag

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag med en flexibel systemlösning? Kontakta mig!

Per Jorlind
Per Jorlind
Telefonnummer: 0708-76 90 12
E-postadress: per.jorlind@orango.se

Lösningar med Microsoft Dynamics NAV