Panduro Hobby och Fellowmind har ställt om till hemleverans

Panduro Hobby är en välrenommerad leverantör av hobbyrelaterade kvalitetsprodukter som i många år varit kund till Fellowmind och använt Bison som sitt affärssystem. För några veckor sedan gjordes Fellowmind uppmärksamma på att den sociala distansering som implementerats i Norden tvingat Panduro att temporärt stänga ner flera butiker. Den logiska effekten av detta var e-handeln blev ännu viktigare.

Panduro Hobby och Orango har ställt om till hemleverans.jpg

När familjer i större utsträckning är hemma ser vi en ökad efterfrågan på våra kreativa produkter, framför allt i Danmark och Norge där skolorna varit stängda. Samtidigt ser vi en större förflyttning av handeln från fysisk butik till e-handeln i denna tid, säger Philip Mossinger, CMO på Panduro Hobby.

Behov av hemleverans

Panduros e-handel ökade alltså efter de nordiska ländernas olika grader av nedstängning. Men för många kunder är det i dag inte möjligt eller ens tillåtet att ta sig till sin lokala paketutlämning, utan man behöver få produkterna levererade direkt till hemmet. Samtidigt visade en studie publicerad av e-handel.se att konverteringsgraden för annonser på Google ökade med 171 % om man i annonstexten tydligt deklarerade att man erbjöd hemleverans.

Kort sagt, hemleverans behövde adderas som leveransalternativ till Panduros e-handelskunder. Och helst redan i går.

Med ett agilt arbetssätt och korta avstämningar varje dag hade vi en fullt fungerande hemleveranslösning till två olika länder på plats på bara en vecka".

Philip Mossinger, CMO Panduro Hobby

Samarbete och agilt arbetssätt löste hemleverans på bara en vecka

En projektgrupp bestående av Panduros webbleverantör, transportsystemsleverantör och Fellowmind (leverantör av affärssystemet Bison) sattes skyndsamt samman för att så snabbt som möjligt kunna erbjuda karantänsatta Panduro-kunder möjlighet att fördriva tiden med kreativt kvalitetspyssel, utan att behöva lämna hemmet. Det var en inte helt enkel sak att lösa på stående fot då flödena involverar fyra system som är integrerade med varandra.

Med ett agilt arbetssätt och korta avstämningar varje dag hade vi en fullt fungerande hemleveranslösning till två olika länder på plats på bara en vecka. Kunderna kan dessutom välja att få expressleverans som då skickas samma dag som ordern läggs, fortsätter Philip Mossinger.

Lyckat projekt och mätbara effekter

Bara några veckor efter att hemleverans börjat erbjudas till Panduros kunder stod det nya leveransalternativet för en betydande andel av den totala orderstocken på webben, framförallt i Danmark.

Detta projekt är ett bra bevis på att det i kristider går att skruva på sin affärsmodell för att tillgodose nya behov på marknaden. Vi är stolta över att ha fått vara en del av Panduros omställning och ser fram emot att hjälpa fler kunder på liknande sätt framöver, säger Marcus Svensson, Key Account Manager på Fellowmind.

GUIDE: Fem varningssignaler – då ska du byta system för partihandeln

Med rätt system på plats får du rätt förutsättningar för tillväxt. I den här guiden tittar vi närmare på några indikationer att det kanske är dags för er verksamhet att se över ert systemstöd.

Vill du veta mer?

Vi på Fellowmind har över 20 års erfarenhet av att implementera smarta systemlösningar för företag inom partihandel och färskvarubranschen. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig välja rätt är du varmt välkommen att höra av dig till Jens Mattsson!