Därför bygger Annata 365 på Dynamics 365

Annata 365 for Dynamics är affärslösningen som gör det möjligt att hantera fordon och annan kapitalintensiv utrustning, från truckar och jordbruksmaskiner till lyftkranar och industrirobotar, med full spårbarhet genom hela produktlivscykeln.

Därför bygger Annata 365 på Dynamics 365.jpg

Men Annata 365 är inte en fristående ö. Många av fördelarna med branschlösningen bygger på att Annata förlänger appar och komponenter som återfinns i Microsofts affärsplattform Dynamics 365.

Dra nytta av det som finns och spara pengar till det som gör dig unik

Oavsett om ditt företag tillverkar tunga maskiner, är återförsäljare av reservdelar, importerar bilar eller hyr ut lyftkranar erbjuder affärsplattformen Annata 365 integrerat stöd för alla affärsprocesser. Annata 365 gör det möjligt att spåra enheter med serienummer eller liknande märkning under enhetens hela livscykel, från tillverkning eller inköp till försäljning, uthyrning och eftermarknadstjänster som serviceavtal och garanti-och reservdelshantering.

Jonas Mondélus, affärsutvecklingsansvarig för Dynamics 365 på Fellowmind, pratar gärna om Annata 365 som det smarta alternativet för företag på jakt efter en lösning för livscykelhantering av fordon och annan kapitalintensiv utrustning med full spårbarhet. En viktig anledning är att Annata 365 bygger vidare på den standardfunktionalitet som finns i Microsofts Dynamics 365.

Genom att dra nytta av både de generiska grundfunktionerna i Microsofts affärsplattform och Annatas skräddarsydda tillägg kan du skapa en branschanpassad lösning utan att börja från grunden. I stället för att själv utveckla funktionalitet som redan finns på marknaden kan du lägga resurserna på sånt som verkligen bidrar till företagets innovation och differentiering, förklarar Jonas.

Fördelar uppstår också i det löpande underhållet. En affärsplattform med branschspets som uppdateras kontinuerligt av leverantören, Annata, i takt med Microsofts uppdateringar kräver ofta betydligt mindre än resurser än det gör att hålla en skräddarsydd lösning relevant och förberedd på nya krav och disruptiva affärsmodeller.

GUIDE: Lönsam eller blödande eftermarknad?

I den här guiden tittar vi närmare på några av de nya affärsmöjligheter som digitaliseringen öppnar upp för kring eftermarknadstjänster.

Dags att prata om affärsplattformar – inte affärssystem

Den banbrytande lanseringen av Microsoft Dynamics 365 för drygt fem år sen har resulterat i att vi och många med oss gått över till att fullt ut anamma begreppet affärsplattform som en naturlig utveckling från det vi tidigare benämnde som affärssystem. Affärssystemet är fortfarande en centrala komponent men verkar som en del i det ekosystem av appar och andra komponenter som är affärsplattformen Dynamics 365, förklarar Jonas.

Han berättar att många av de företag Fellowmind möter inte längre accepterar att arbeta med separata system för att styra och följa upp sin tillverkning, försäljning, marknadsföring och eftermarknad. Istället letar man efter en integrerad lösning som kan stötta verksamheten och alla dess användare hela vägen.

Affärsplattformar handlar därför om helhetslösningar som gör det möjligt att följa inte bara produkten genom hela sin livscykel utan också företagets kunder längs hela kundresan – från första intresse, till affär och långsiktig kundrelation.

Enligt Jonas erbjuder kombinationen Dynamics 365 och Annata 365 precis en sån lösning för företag som på ett eller annat sätt hanterar det vi kallar ”dyra enheter”:

Idag finns det ingen anledning att handla upp separata system för de olika stegen i produktens livscykel. Med Dynamics 365 och Annata 365 finns så gott som all funktionalitet du behöver för att följa kapitalintensiv utrustning genom hela kedjan färdig direkt i molnet, resten går att komplettera längs vägen. Det är du som väljer vilka applikationer och komponenter du vill dra nytta av och hur du vill utveckla din affärsplattform över tiden för att stötta företaget och affären på bästa sätt, avslutar Jonas Mondélus.

Vill du veta mer?

Vi på Fellowmind har över 20 års erfarenhet av att implementera affärskritiska systemlösningar för företag. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig välja rätt plattform för din verksamhet är du varmt välkommen att höra av dig till Jonas Mondélus!