Orango | Varför kundupplevelsen är framtiden för…

Varför kundupplevelsen är framtiden för tillverkningsindustrin

Det här blogginlägget är skrivet av en kollega från vårt holländska systerföretag CRM Partners – Part of Fellowmind. Du kan läsa mer om honom i slutet av inlägget.

Vad har Microsoft, Apple, Amazon och Google gemensamt? En sak är att de alla rankades som ett av världens mest framgångsrika företag 2020. Viktigast är dock att vart och ett av dessa företag har revolutionerat affärsvärlden med innovativa, teknikdrivna, och helt kundfokuserade tillvägagångssätt.

Why the future of manufacturing is customer experience bg

Om du är som de flesta andra så älskar du bekvämligheten med att handla från ett kundorienterat företag som Amazon. Denna detaljhandelsjätte fortsätter att utveckla användarvänliga lösningar som helt och hållet tillgodoser kundernas behov – från personanpassade, engagerande säljupplevelser till proaktiva tjänster som helt enkelt gör livet lättare. Och vem vet, utan detta laserskarpa fokus på kundupplevelsen hade Amazon kanske inte varit mer än ännu en nätbokhandel.

Under det senaste decenniet har Amazon satt en ny standard för vad en bra kundupplevelse ska vara. Resultatet av den strategin är en aldrig tidigare skådad framgång. För företag som Amazon är fraser som ”kunden är kung” och ”bekvämlighet är nyckeln” mer än bara gammal affärsvisdom. De utgör grunden för alla de investeringar i ny teknik som företaget gör.

Kan då den här typen av kundfokuserad teknik signerad fjärde industriella revolutionen, också öka försäljningen inom tillverkningssektorn? Flera stora tillverkningsföretag världen över tror att den nu kan det. Det är därför kundupplevelsen håller på att bli en stor prioritet även inom tillverkningsindustrin. Ökad digitalisering gör det möjligt för tillverkningsföretag att åtgärda de problem som orsakat svårigheter för deras kunder i flera år. Nedan tar vi en titt på hur ny kundcentrerad teknik kan göra ditt tillverkningsföretag till ett varumärke som folk mer än gärna vill göra affärer med.

En smartare säljupplevelse

Idag tillbringar människor mycket tid på att söka efter information på nätet inför ett köpbeslut. Detta är en väsentlig del av kundresan. Det är därför många tillverkningsföretag nu inriktar sig på att försöka tillgodose potentiella köpares behov av information.

Värdefull, lättillgänglig, digital information i form av bloggartiklar, FAQ-sidor, framgångsberättelser från kunder, produktdemonstrationer och webinarier (för att nämna några typer), når potentiella kunder vid en avgörande tidpunkt i beslutsprocessen.

Det krävs noggranna marknadsanalyser för att kunna identifiera exakt vad det är potentiella köpare letar efter och för att kunna avgöra hur företaget bör gå tillväga för att förse dem med rätt stöd och information. Att spåra interaktioner med nuvarande kunder är ett bra sätt att upptäcka luckor i information och smärtpunkter som sedan kan åtgärdas med din digitala kommunikation. Genom att fokusera på kundernas behov kan du positionera ditt varumärke som en problemlösare. Detta bygger tillit hos potentiella köpare och hjälper ditt företag att särskilja sig från sina konkurrenter.

Starkare kundrelationer

En sak som framgångsrika teknikdrivna företag förstår är att det är mycket billigare att behålla nuvarande kunder än att skaffa sig nya. Det är därför de borrar ner sig i sin kunddata för att identifiera områden som kan tillföra ännu mer värde. Genom att förstå dina nuvarande kunders preferenser kan du erbjuda dem proaktiv service och förutspå deras framtida behov.

Inget visar din kund att ditt företag bryr sig mer än proaktiv och engagerad service. Ny teknik kan hjälpa dig att erbjuda kundvänliga tjänster så som proaktivt underhåll och personanpassad onlinesupport.

Analytiker på McKinsey har hittat en direkt koppling mellan starka, datadrivna relationer och affärsframgång – inklusive försäljningsökningar på 5–10% och konstnadsminskningar i spannet av 15–25%. Med andra ord, att prioritera kundrelationen får ditt företag att växa.

Produkter som människor tycker om att använda

Tidigare ägnade tillverkningsföretag så mycket tid åt produktdesign att de ibland misslyckades med att tillgodose kundernas behov tillräckligt. Övergången till att fokusera på kundupplevelsen även inom tillverkningsindustrin kräver att man verkligen ser till att dra nytta av sin data för att förbättra produkternas prestanda och för att göra människors liv ännu lättare.

Digitaliserade tillverkningsföretag kan nu använda sig av data från sina internetuppkopplade produkter för att spåra deras prestanda och få insikt i hur människor använder dem. Denna värdefulla data kan sedan användas för att förbättra produktdesignen så att produkterna kan tillföra ännu mer värde för kunden.

Att erbjuda kunderna smidiga kanaler på nätet för att ge feedback är ett annat bra sätt att samla idéer på hur man kan förbättra sina produkter. Ny teknik har fört kunder närmare tillverkarna än någonsin förut. Resultatet är en vinn-vinn-situation; kunderna tjänar på smartare design och tillverkarna ökar sin försäljning genom att bygga upp en lojal, engagerad kundbas.

Lyckas med kundupplevelsen

Övergången till en kundupplevelse-centrerad affärsmodell tar tid, tålamod, och innovativt tänkande. Att välja de rätta digitala verktygen för ditt företag och dess kunder kan kräva en del trial and error-försök. Det krävs också samarbete på alla nivåer i din organisation för att etablera ett kundfokuserat sätt att arbeta. Det innebär att det är viktigt att rätt personer för jobbet väljs ut internt och att ni söker externt stöd där det behövs.

När den används på rätt sätt, så ökar den fjärde industriella revolutionens teknik värdet för era kunder. Tekniken gör det möjligt att bygga en kundbas som är bättre informerad, mer självständig, och mer engagerad i ert varumärke. I kundupplevelsernas tidsålder är det helt avgörande för ditt företags fortsatta framgång.

Om författaren

Erwin van Eeken arbetar som Account Manager på vårt holländska systerföretag CRM Partners. Erwin har lång erfarenhet av att utveckla kundupplevelsen för jordbruks- och industriföretag.

Erwin
Erwin van Eeken