Orango | Sluta ducka för e-handeln, Marknadschefer!

Sluta ducka för e-handeln, Marknadschefer!

Som marknadschef har du säkert tillräckligt på ditt bord för att dessutom driva e-handeln som ett sidoprojekt. Men e-handeln borde drivas av marknadsavdelningen för att bli en sömlös del av kundresan och garantera bäst resultat. Det är dags att du slutar gömma huvudet i sanden och börjar bygga ditt e-handels-dream team.

Sluta ducka for e handeln

Vem håller taktpinnen?

Det är vanligt att företagets vd initierar en e-handelssatsning, antingen på eget bevåg eller efter styrelsens önskemål. Men vem väljer sedan att ta upp pucken? Sälj vill inte gärna leda arbetet eftersom de kanske ser e-handel som en konkurrent. IT kan möjligen ta på sig uppdraget men agerar då bara utifrån plattform och de tekniska aspekterna, och tänker inte i första hand på att sätta kunden i fokus. Den som naturligt borde hålla i taktpinnen är marknadsavdelningen med Marknadschefen i spetsen, för e-handel handlar mer om relationen än transaktionen.

Marknadschefen har hela kundbilden

Varför tar det emot att axla ansvaret för en e-handels implementation? Mycket arbete ligger redan idag på marknadsavdelningen, så att öka arbetsbördan kan verka oklokt. E-handel handlar om att konvertera och du kanske känner att du har begränsad kunskap om just försäljningssteget. Ett annat motstånd kan vara att du anser att komplexiteten i era varor eller tjänster kan vara ett hinder mot att sälja online. Men, du som Marknadschef är den som har hela kundbilden och jobbar i den mest kundnära av alla avdelningar.

Köpknappen är det lilla problemet

Idag skapar marknadsavdelningen redan mycket content om företaget och produkterna. Du som marknadschef har hand om hemsidan och vet hur besökarna beter sig där. Genom din inbound- eller content marketing-strategi guidar du kunder genom köpresan med rätt information vid rätt tidpunkt. Relationen till kunden skapas genom arbetet här och lämnas sedan över till sälj när den resulterat i ett lead, men varför inte behålla kontakten med kunden även i transaktionsmomentet? Idag är det content som driver e-handel, så steget till att sköta en e-handel är alltså inte stort för marknadsavdelningen jämfört med andra delar av organisationen. Själva köpknappen anses faktiskt vara det lilla problemet.

Bang for the buck

Marknadsavdelningen styr köpresan, varför den även är rätt avdelning att hantera e-handeln. Andra avdelningar sitter vid sidan om och har inte kundens upplevelse i fokus. Däremot kan IT hjälpa dig att hitta rätt teknik för att hantera komplexa produkter som du ska sälja. Med en etablerad e-handel kan du verkligen få ”bang for the buck” genom att du ser den verkliga effekten av dina marknadsföringsinsatser. Du ser resultat i rena pengar och blir den som i första hand omvandlar en transaktion till en relation.

Bygg din e-handels dream team

Marknad behöver ta upp taktpinnen men en e-handel är ett nav där flera delar av verksamheten blir involverade. Du behöver alltså bygga ditt e-handels-dream team! Sök ambassadörer inom företaget som vill lära sig och vara del av något nytt. Vad de har för kompetens är inte det viktiga utan snarare egenskapen att vilja lära nytt. Välj de som jobbar inom kundservice eller sälj, någon på lager, någon på ekonomiavdelningen. Dra nytta av deras värdefulla insikter från sina respektive intresseområden. E-handel påverkar alla delar och samtliga medarbetare måste förstå visionen, målet och dit ni vill.

Överväg att utse en e-handelschef: du skulle inte driva en vanlig butik utan en butikschef. En e-handelsansvarig kan vara det stöd du behöver för att omvandla den analoga affären till en digital.

Det är dags att sluta stoppa huvudet i sanden! Välj istället att se e-handel som en naturlig del av köpresan och ta chansen att komma nära de verkliga resultaten av din marknadsföring. Med rätt stöd från kollegor som delar din vision kan du skapa en kundfokuserad e-handelslösning som effektiviserar era arbetsprocesser och lyfter försäljningen.

Kontakta Orango för att få hjälp med dina frågor runt e-handel.

Vi är med dig hela vägen och förstår affären, marknad och försäljning.

Kontaktperson

Arvid Josefsson
Arvid Josefsson
Telefonnummer: 0734-33 88 53

Genom att skicka formuläret samtycker du till vår Privacy Policy.