Orango | Ordlista och förkortningar för webb och e-handel

Ordlista och förkortningar för webb och e-handel

Välkommen in i IT-världen där vi är mästare på förkortningar! För att inte skapa onödig huvudbry och reda ut min egen förvirring så listar jag här de vanligaste förkortningarna inom e-handel och webb.

Ordlista webb och ehandel

När jag började jobba inom IT så hade jag koll på en handfull av alla IT-förkortningar och satt i många möten och seminarier där alla nickade instämmande. Ibland så förstod jag verkligen inget och då blottade jag min otekniska sida genom att fråga: "Vad står detta för?"

Se denna lathund som en hjälp när ”Tech-nördarna” kommer och pitchar sina lösningar. Vill ni ha mer hjälp i att utforma kraven kring er e-handel eller förklara begreppen i listan så tveka inte kontakta mig.

Förkortningar webb och e-handel

  • CMS – Content Management System. Det system som hanterar och publicerar innehållet på webbsidan.
  • CRM – Customer Relationship Management. System där säljarna (oftast) lagrar kundinformation och framförallt kundrelationer.
  • PIM – Product Information Management. System där du effektivt hanterar och berikar produktinformation. 
  • MA – Marketing Automation System. Systemet som gör Inbound-metoden möjligt, ofta CRM, CMS och MA i samma systemlösning, t.ex. Hubspot.
  • Inbound Marketing. Metodik för digital B2B-marknadsföring där vi skapar värde för potentiella och befintliga kunder genom att dela med oss av vår kunskap och erfarenhet i olika typer av innehåll.
  • HTML – Förkortning för HyperText Markup Language. Det programspråk som används för att märka upp en webbsidas olika delar. 
  • .Net (dotnet). Standardiserat programspråk baserat på Microsoft Framework och är ett Common Language Infrastructure (CLI). Vanliga plattformar är Umbraco, Litium och Episerver, som är CMS för webb och e-handel. (Ni fick två i en!)
  • PHP - Hypertext Preprocessor. Programspråk som främst körs på webbservrar för att driva dynamiskt innehåll. Finns i plattformarna WordPress, Drupal, Magento, som är CMS för webb och e-handel.
  • FTP – File Transfer Protocol. Ett filöverföringsprotokoll som möjliggör överföring av filer mellan datorer på Internet. Så när någon säger att de ska FTP:ea lite så ska de egentligen dricka lite kaffe och låta datorn göra jobbet 😊
  • URL – Uniform Resource Locator. Unik webbadress för att komma till en specifik webbsida.
  • WYSIWYG - What You See Is What You Get. Helt enkelt det du ser är det du får. Kommer från program som ordbehandlare och har nu landat inom webb som ett uttryck för vad som händer på redaktörssidan.
  • SSL – Secure Sockets Layer. Kryptering för säker dataöverföring, som när en webbsida använder https. 
  • HTTPS - Hypertext Transfer Protocol Secure. En krypterad och därför mer säker än HTTP som användes tidigare.
  • SEO – Search Engine Optimization. Sökmotoroptimering för att hamna högre upp i organiskt sökresultat hos tex Google eller AltaVista. 
  • SEM – Search Engine Marketing. Marknadsföra sig (betala för sökord) med hjälp av sökmotorer (så som Google, Bing, Yahoo, AltaVista).
  • VEO - Voice Engine Optimization. Sökmotoroptimering för röststyrningsenheter som Google Assistant (läs mer om det här!).
  • UX - User Experience. Användarupplevelse på ren svenska, så din sajts användare upplever sajten. UX och UI är närbesläktade och UI är den praktiska implementationen av användarupplevelsen.
  • CX - Customer Experience. Kundupplevelse. Som användarupplevelsen fast för en webbshop.
  • UI - User Interface (Design). UI är designen/implementation av UX. Alltså där användaren interagerar med det underliggande systemet, i princip det du ser och klickar på när du är inne på en webbsida eller applikation.

User Experience (UX) and User Interface (UI) are some of the most confused and misused terms in our field. UI without UX is like a painter slapping paint onto canvas without thought; while UX without UI is like the frame of a sculpture with no papier mache on it. A great product experience starts with UX followed by UI. Both are essential for the products success.

Rahul Varshney, co-creator of Foster.fm
  • A/B test. Besökarna delas automagiskt (ja, du läste rätt!) in i två grupper och utvärderas mot t.ex. olika annonser för att se vilken som genererar mest trafik. 
  • CTA - Call To Action. Ofta en knapp (tex "Köp nu!") som får användaren att gå vidare i säljtratten.
  • CR – Conversion Rate. Konverteringsgrad blir direktöversättningen. Mäter hur många som når nästa steg eller ett visst mål av alla besökare på er sajt. Också viktigt i utcheckningen på e-handel.
  • CPA – Cost Per Action. Priset en annonsör betalar vid uppnått mål av besökarna. T.ex. vid ett köp.
  • CPC – Cost Per Click. Kostnader per klick som betalas vid annonsering. 
  • CPM – Cost Per Thousand. Det pris du som annonsör betalar per tusen visningar där M=1000 i det romerska talsystemet.
  • CTR – Click Through Rate. Antal klick per annons i förhållande till totala antalet visningar. Hur många som ramlade igenom från din annons.  
  • PPA – Pay Per Action. Det pris man betalar för en viss handling, exempelvis ett klick eller en konvertering.
  • PPC – Pay Per Click. Det pris vid annonsering som betalas för varje klick. T.ex. högst upp på annonser i Google sök. (Ps. De blir ofta billigare ju fler som klickar Ds.)
  • ERP - Enterprise Resource Planning. På svenska brukar detta kallas affärssystem. Det har vi massor av experter på här på Orango!
  • SoMe - Sociala Medier. När marknadsförarna ska käcka sig med förkortningar.
  • FB . Facebook.
  • IG. Instagram.
  • LI. LinkedIn

    Så nu har vi landat! Jag hoppas att detta kan reda ut en del av alla de förkortningar som används frekvent.

    PS. Har jag missat någon förkortning eller något begrepp? Dra ett mail till mig så uppdaterar jag listan! DS.

    Kontakta mig om du vill prata e-handel!

    Vi kan både B2B och B2C och använder vår kunskap för att optimera just din e-handelssatsning.

    Christoffer Williamson low
    Christoffer Williamson
    Telefonnummer: 0768-54 69 72