Orango | Så här planerar du för onboarding av er e-handel

Så här planerar du för onboarding av er e-handel

Grattis, ni ska starta e-handel! Men vad händer nu? Att implementera e-handel påverkar inte bara sälj och marknad utan hela företagets processer. Ni behöver en process för introduktion och införande – så kallad onboarding. Några områden är särskilt viktiga att ha med i onboarding-planeringen. Här lyfter vi fyra områden som du inte får missa att planera för!

Pd B 150810 2548

Utbildning inom organisationen

Vilka ska använda systemet och hur ska de utbildas? Förmodligen är fler personer berörda än du först planerat för.

Backoffice behöver ha koll för att lösa lagerhanteringen. Kundtjänst ska kunna svara på frågor och hjälpa kunderna. Marknadsavdelningen ska förstås ha koll på produktinformation men också kunna skapa rapporter.

Utbildning är viktigt för att optimera användningen av lösningen och för att undvika att tekniska problem uppstår.

Konceptet ”train the trainer” är ett bra alternativ för många organisationer. Då utbildas en person som sedan utbildar övriga inom teamet eller organisationen.

Marknadsavdelningen

Vi rekommenderar att koppla ihop e-handeln med företagets CMS (Content Management System), det vill säga systemet som administrerar er webb. Då är det enklare att jobba med innehållsproduktion, personalisering och riktade kampanjer.

Använder ni redan ett Marketing Automation-system? Annars är det något att överväga! Det är ett system som på ett effektivt sätt hjälper er att serva kunden med rätt innehåll i varje fas av deras köpresa.

Ekonomiavdelningen

Kan ekonomiavdelningens system hantera kortbetalningar och fakturor som skapas i e-handeln? Eller krävs en extern betalningslösning? Behöver medarbetare på ekonomiavdelningen utbildas så att de kan redovisa de nya inkomsterna med annan ekonomisk verksamhet på ett tydligt sätt?

Detta är några av de frågor som är viktiga för ekonomiavdelningen att ta ställning till under implementationen av er e-handel.


Uppföljning och mätning

Du kan mäta och följa upp effekterna av din e-handel i samma plattform som e-handeln eller i tjänster som man kopplar till den, exempelvis Google Analytics. Oavsett vilken lösning du väljer så bör nyckeltalen kopplas till de olika funktionerna i verksamheten. Annars kan inte marknad, ekonomi, IT och så vidare fatta rätt strategiska beslut för er affär.

Kontakta mig

Vill du prata e-handelslösningar? Vi hjälper dig att lyckas på nätet!

Christoffer Williamson low
Christoffer Williamson
Telefonnummer: 0768-54 69 72