Orango | Nyckeltal för din e-handel

Nyckeltal för din e-handel

Nu har vi gått live med e-handelssajten och allt börjar rulla. Vore det inte på sin plats att mäta lite nyckeltal och presentera för olika intressenter? Men vilka KPI:er ska vi fokusera på och vilka är viktiga för intressenter som ledning och styrelsen?

Vi Vill Ha Hela Manniskor 3

Innan vi dyker ner i relevanta KPI:er så vill jag att du har med dig att du kan mäta 1000 olika saker men konsten är att navigera och veta vad du ska fokusera på. Vilka KPI:er som är viktiga för dig beror på verksamheten, produkten och den digitala mognaden i organisationen. Se till att mäta det som är viktigast!

Här har jag satt ihop förslag på vad du kan fokusera på i din digitala affär på daglig basis samt vad och hur du kan presentera för ledningsgrupp och styrelse.


KPI:er för daglig uppföljning

  • Kundnöjdhet (t.ex. genom att mäta NPS - Net Promoter Score)
  • Frekvens för beställning & genomsnittsorder
  • Konverteringsgrad
  • E-handelsplattformens prestanda
  • Försäljning per kanal (webb, app, offline)
  • Kundens livstidsvärde

    Presentera dina nyckeltal för ledning/styrelse

    • Koncentrera rapporten till en sida, men ge den ett interaktivt djup (tex med hjälp av Power BI och Marketing Analysis).
    • Använd mätar-ikoner eller ett trafikljussystem – så de snabbt kan läsa av status.
    • Komplettera med KPI:er av affärsmål och presentera de viktigaste resultaten ihop med månadens viktigaste slutsatser. Detta säkerställer medvetenhet och eventuella uppföljningsåtgärder. Kontrollera att de underliggande KPI:erna är tillgängliga i din interaktiva dashboard, så att du kan svara på frågor som går djupare in i ämnet.
    • Ge den digitala strategin för e-handelsplattformen en plats. Visa hur mycket av detta som har uppnåtts och vad som fortfarande behöver göras.

    Tips på verktyg

    • Google Analytics används av många och ger en bra grundbild. I GA kan du dra slutsatser om var trafiken kommer ifrån.
    • Excel används också ofta för att "ansluta" data.
    • Heatmap-verktyg mäter hur enkelt - eller svårt (!) - det är att hitta, köpa och/eller betala en produkt. Att göra affärer på nätet bör vara busenkelt kan tyckas. Det bästa är ofta en kombination av Google Analytics och exempelvis verktyget HotJar för att ställa kvalitativa frågor och skapa heatmaps för en sida.
    • Firebase – Bättre verktyg om du är nyfiken på att förstå dina besökares beteende. Mycket bra för att sy ihop cross-plattformresan.
    • Leadforencis, Triggerbee, Albacross etc. Detta är typen av verktyg som stöder leadsgenerering, IP-annonsering och identifiering. De använder till exempel ouppfyllda kontaktformulär för att ta reda på från vilket företag som besökt webbplatsen.
    • Pingdome är ett bra verktyg för att mäta hur din prestanda upplevs av besökaren.
    • Power BI eller Marketing Analysis för att visualisera din data i snygga dashboards.

    Kontakta Orango för att få hjälp med dina frågor runt e-handel.

    Vi är med dig hela vägen och förstår affären, marknad och försäljning.

    Kontaktperson

    Arvid Josefsson
    Arvid Josefsson
    Telefonnummer: 0734-33 88 53

    Genom att skicka formuläret samtycker du till vår Privacy Policy.