ATT vi marknadsförare, kommunikatörer och webbredaktörer behöver mäta kommunikationen i digitala kanaler är vi medvetna om. Men hur ska vi bära oss åt? Johan Johansson, digital analytiker på Outfox och populär kursledare, hjälper oss att komma igång med mätning av digital kommunikation.

I del 1 hjälpte Johan oss att svara på frågorna "Varför, vad och hur". I denna del delar han med sig av sin mätstrategi, det vill säga hur vi ska jobba med datan vi får in. Vi får tips om hur vi kan strukturera upp och presentera vår analys så att mätdatan leder till konkreta, verksamhetsförbättrande aktiviteter.
/Beata Stigmarker
Så här jobbar du med mätdata
Begrepp inom mätning och analys
Det är många begrepp att hålla reda på när vi pratar om mätning och analyser. Här är en kort förklaring.
- Mätramverk - Vad ska mätas?
- Mätplan - Hur ska vi mäta?
- Mätstrategi - Hur ska vi jobba med den data som kommer in?
I del 1 av denna bloggserie gick jag igenom de två första punkterna i listan. Nu ska vi prata mätstrategi!
Mätstrategi – hur ska vi jobba med den data vi får in?
När jag mätt, analyserat och sedan ska presentera min analys så är det viktigt att jag kan ge konkreta rekommendationer så att vi skapar aktiviteter utifrån datan för att förbättra våra insatser. Jag brukar använda mig av dessa steg för att strukturera upp mina presentationer.
- Observation. Vi har upptäckt att något hänt.
- Varför är det viktigt? Visa varför det man observerat är viktigt att bry sig om (ofta med hjälp av data).
- Vad borde göras? Eftersom det som har hänt är viktigt borde vi göra något. Kanske för att minska eller öka det som har hänt.
- Vad kommer det vi planerar att få för effekt? Om man ger tre stycken rekommendationer borde man som analytiker fundera på vad den förväntade effekten skulle bli. Detta gör det möjligt att prioritera olika aktiviteter baserat på kostnad och förväntad effekt.
- Vem ska göra vad? Gör en ansvarsfördelning.
- Vem följer upp och när? Bestäm ihop med de som ska genomföra när det är realistiskt att följa upp.
Exempel på aktivitet
Så här skulle ett konkret exempel kunna se ut baserat på denna struktur:
Med denna struktur är det enkelt att skapa en tidplan och fördela uppgifterna på berörda personer. Att samla in och förstå sig på datan är en sak – det är först när vi skapar aktiviteter kring den som the magic happens!

Johan Johansson, mätningsninja
Jag heter Johan Johansson och brukar kalla mig mätningsninja. Jag är digital analytiker på Outfox och håller även kurser i Google Analytics. Jag hjälper företag och organisationer att erövra den digitala sfären. Jag vill hjälpa er att komma igång med mätning!
Jag hoppas att du nu känner att du har verktygen för att komma igång med mätning på ett strukturerat sätt. Du får gärna höra av dig direkt till mig om du har frågor och funderingar!
Marketing Analysis Helps You With Follow-Ups and Optimization
We spend more and more time – and money – on our digital platforms. We create more Facebook, Instagram, and Twitter posts. We increase the budget for the website and send out e-mails more often. But honestly, what about follow-up? We have seen a need to collect data from all platforms in one place. Instead of jumping around between different statistics tools, Marketing Analysis lets you see all your data in the same view.