Orango | Marknadschefens kravlista till IT för en framgångsrik…

Marknadschefens kravlista till IT för en framgångsrik e-handel

Grattis, du har tagit steget mot att börja sälja online! Som marknadschef ansvarar du för hela kundresan och det är naturligt att du även har hand om e-handeln. Alla i företaget har sitt strå att dra till stacken, men IT har en extra viktig roll och du behöver vara tydlig med vad du förväntar dig av dem. Här får du några tips om vad du bör ställa för krav för att kunna skapa en framgångsrik e-handel.

Marknadschefens kravlista mot IT

Integration

Ditt intresse som marknadschef är att kunden får en friktionsfri resa genom din e-handel. Därför bör du ställa krav på IT att olika system kan ge rätt information i rätt steg av transaktionen. Du, eller ni tillsammans, kan göra en plan för vad som händer i varje del av köpet. Vilken data behövs när och från vilket system, vad behöver de för information från varandra? Utöver interna system är integration mot en betalningsleverantör viktigt, speciellt om man vill sälja till anonyma kunder och inte förlita sig på egna faktureringsrutiner.

IT bör ha en integrationsmotor, en integrationsplattform, för att underlätta hur din organisation delar med sig av information, för att ge kunden en positiv upplevelse från stunden den kommer till er e-handel och vidare efter att ett tryck på köp-knappen är gjort.

Masterdata

En förutsättning för att digitalisera din försäljning och få en framgångsrik e-handel är att den information som finns är av hög kvalitet så att du kan automatisera flöden kring den. Att länka uppgifter i masterdatan skapar goda möjligheter att presentera och använda informationen i din e-handel. Det går inte ha oordning i datan för då blir det till exempel fel pris eller produktinformation när kunden beställer.

Det är viktigt att ni bestämmer vems data som ska vara master och ge information till e-handeln. Är det ert ERP (Enterprise Rescourse System) eller själva e-handeln som äger datan? Ska faktureringsadressen alltid komma från ditt CRM och priset alltid vara det som står i marknadsavdelningens system? Just priser kan vara en sådan sak som hämtas från ERP, för har du inte ett korrekt grundpris kan det bli fel när du börjar lägga på kampanjkoder i e-handeln.

PIM ger bättre översikt

Du behöver ett Product Information Management-system (PIM) för att säkerhetsställa att du har rätt produktinformation. Ett PIM minskar användningen av Excel och andra verktyg för hantering av produkter och ser till att du får aktuell produktinformation från en enda källa. Det innebär också att processen för att göra ändringar i befintliga sortiment blir snabbare och effektivare. Du får därmed en snabbare time-to-market och som marknadsförare en bättre översikt av all information som hålls om produkten.

Rätt person till rätt plats

Som marknadschef har du koll på vilka kampanjer ni aktiverar under året, men även aktiviteter som omnämnanden i press och på mässor. Du vet när trafiken till hemsidan och e-handeln kan förväntas öka och kräva extra beredskap från IT under den tiden. Att någon från IT är ytterst ansvarig för e-handeln och att du har en löpande kommunikation med den personen är viktigt för att det inte ska uppstå problem när du kan sälja som mest.

En annan aspekt är att någon på IT-avdelningen tar ansvar för kundinformationen och se till att systemmiljön är up to date. Det underlättar både för IT och för marknadsavdelningen om ni kan ha en tight dialog för snabba åtgärder.

Konkret affärsplan

Det som genomsyrar verksamheten bör vara att ni tänker som en enda enhet och arbetar utifrån kundens perspektiv. Det innebär att IT förstår när det kommer en peak med trafik till e-handeln och vad som krävs av dem då. IT-avdelningens uppgift och styrka är att de skapar en trygg och säker miljö, men din uppgift är att se till det är en positiv upplevelse för kunden.

Det är bra att göra en affärsplan som hjälper varje avdelning att tänka vad de behöver göra sett från kundens köpupplevelse. Därifrån kan man sedan sätta upp KPI:er och mäta. En viktig KPI både för marknad och IT är till exempel hur lång laddningstiden på hemsidan är eftersom den påverkar kundupplevelsen.

Orango kan e-handel!

Se till att förutsättningar med rätt systemstöd finns och att de interna processerna fungerar, så har du skapat en bra grund att bygga din e-handel på. Om du behöver mer hjälp gällande PIM och e-handelslösning, hör av dig till mig. Vi på Orango har lång erfarenhet av e-handel och är en heltäckande leverantör inom området.

Kontaktperson

Christoffer Williamson low
Christoffer Williamson
Telefonnummer: 0768-54 69 72

Genom att skicka formuläret samtycker du till vår Privacy Policy.