Orango | Hur UX-vänlig hemsida har du? 6 frågor som hjälper dig att…

Hur UX-vänlig hemsida har du? 6 frågor som hjälper dig att utvärdera din webb.

Åren går och din helt nya hemsida har helt plötsligt fem år på nacken. Känner du igen dig? De senaste fem åren har det hänt mycket på webben. Vi är ständigt uppkopplade från många olika enheter och det ställer höga krav på webben. Här är en enkel guide för att se om du har hängt med i utvecklingen.

Ux vanlig hemsida

Det finns många sätt att utvärdera sin webb på idag. Vissa sätt är mer avancerade än andra. Nu finns mängder av olika hjälpmedel och redskap för att följa upp exakt beteende som användarna har på webben. Kanske har du kopplat in ett Google Analytics-konto som har samlat data de senaste åren? Eller så har du inte det, men brukar få en del supportärenden? Ibland är det dock betydligt enklare än så för att se om din webb har hängt med i de krav som användarna ställer.

Bort med javascript-snön som snöade från december till juni och Word-art och in med din kritiskt granskande blick. Inte alltid är den flashiga designen den mest användarvänliga, men har du en publik hemsida som riktar sig utåt så är det vissa generella riktlinjer du bör följa.

Utvärdera om din hemsida är UX-vänlig genom att svara på dessa frågor

1. Är din hemsida mobilanpassad? En bra måttstock om din hemsida är ”up to date” är att gå in på din hemsida i telefonen. Ser det ut på samma sätt som när du surfar på din dator, eller har du ett utseende som är anpassat till din mobiltelefons storlek? På publika webbplatser där vi inte känner till användarna och deras vanor kan vi utgå ifrån att detta är ett minimumkrav. Vi är uppkopplade dygnet runt och den närmaste enhet vi har är telefonen.

2. Hur är laddningstiden? Den generella användaren är stressad. Hen möts av så mycket information jämt och har inte ork eller tid att invänta att just din hemsida laddas klart. Tar det längre tid än 2 sekunder är det önskvärt att se över detta. 2 sekunder låter inte som någon lång tid, men på webben är det en evighet.

3. Fungerar dina länkar och undersidor? En annan smidig grej att kolla är om dina länkar och undersidor fungerar. Leder länkarna dit de säger? Användare blir otroligt frustrerade när de inte kommer åt undersidor och länkar som det förväntas. Lita inte på att de fungerade för två år sedan, utan kolla idag!

4. Lyssnar du på feedback? Är det ofta frågor som dyker upp i supporten, eller i sociala medier? Om det är återkommande frågor gällande samma sak så kan det bero på att användaren har svårt att hitta eller förstå informationen på din hemsida.

5. Vad händer på din hemsida? Är det mycket information, så som många olika produkt- och serviceerbjudanden på din hemsida? Om det är mycket som händer kan det vara svårt för användaren att orientera sig och ta del av informationen på ett enkelt sätt. Då kan det vara dags att se över vad som behövs. Man ska aldrig underskatta den vita ytan, då den balanserar upp och lyfter fram innehållet och gör det lättare att ta del av informationen.

6. Har du låtit användarna testa? Ibland kanske inte den bästa lösningen är den som du eller uppdragsgivaren tror. Att låta den slutliga användaren vara med och påverka lösningen kan vara bra. Det kan göras genom workshops, A/B-testning eller enkäter.

Användaren ska förstå vad du erbjuder

Att granska och utvärdera är en viktig del för att förstå hur användaren ser dig och din verksamhet. Beroende på din hemsidas syfte, målgrupp och hur den används i din marknadsföring, så kan den vara första intryck till din verksamhet. En tydlig bild av din verksamhet är viktigt för att användaren lättare ska förstå vad just du kan erbjuda.

Vill du UX-säkra din webb eller e-handel? Kontakta mig!

Christoffer Williamson low
Christoffer Williamson
Telefonnummer: 0768-54 69 72