Orango | E-handelstrender 2020

E-handelstrender 2020

Tillväxten på e-handel har exploderat även om lite röda siffror ofta lurar runt hörnet kring jul. Omsättningen ser bra ut men lönsamheten dippar kraftigt. Här tror jag att det krävs nya insikter om kunders beteende och ett mer långsiktigt hållbart tänk. Jag hoppas att detta blogginlägg med lite spådomar för 2020 ger er inspiration och tips.

Ehandel trender 2020

En kort tillbakablick på 2019

Förra året skrev jag ett inlägg om trender. Nu när jag ser tillbaka är det enkelt att se vilka av dem som börjat accelerera. De tre punkter som står ut mest är:

  • AR (augmented reality): Släpptes i Google Maps och i nya Hololens 2 från Microsoft. Flera e-handlare ser fördelen att med hjälp av AR kunna visualisera produkten i miljön den ska vara.
  • AI (artificiell intelligens): har vandrat in i var och varannan plattform och känns inte längre som ett unikt säljargument utan mer som en hygienfaktor. AI kommer självklart öka under 2020 och det blir svårare att förstå om vi chattar med en robot eller människa i kundtjänstchatten. Sen har vi långt kvar innan vi använder AI på bäst sätt. Dålig data in er ju dåliga insikter ut… Vi behöver städa upp och kvalitetssäkra vår data och skapa en strategi för datahantering.
  • Röststyrning: Detta område går från allmänna frågor till e-handelsrelaterade uppgifter. Du kan till exempel be din digitala assistent att föreslå produkter från olika handelsplatser så som Ebay.

Trender 2020

1. Retail är dött - länge leve retail!

Domedagsprofeterna gaddar ihop sig och basunerar ut butiksdöden, men är butikerna verkligen döda?

Vi handlar ju mer än någonsin och handeln fullständigt exploderar fast på nya sätt och i nya kanaler.

Den traditionella handeln går förvisso igenom en renässans nu och behöver anpassa sig till det nya kundbeteendet. Den moderna kunden går först och främst online för att göra sina inköp. Anledningen till att den moderna kunden går in i den fysiska butiken är för att få ta del av kunskap och erfarenhet. Så höj kompetensen på era anställda i butikerna och skaffa ett större intresse för din kund.

För e-handelsföretag finns det många möjligheter. Som att starta pop-up-butiker, sponsra evenemang eller samarbeta med etablerade kedjor. Fördelen e-handlarna har är att de har en mängd data om sina kunder och deras beteenden. De fysiska butikerna blir också ett forum där returer enklare kan säljas – vilket jag återkommer till senare.

De som skapar sömlös upplevelse mellan digitalt och analogt för kundresan kommer nå framgång. Några bra exempel är Skincity, iDeal of Sweden, Jarno Vanhatapio.

2. D2C - Direct to customer

Begreppet D2C är visserligen en omskrivning av B2C (business to consumer) men jag förstår andemeningen då B = Business likaväl kan handla om en butik till konsument.

Här handlar det om att de traditionella varumärkena skippar återförsäljarleden för att själva sälja direkt till slutkund/slutanvändaren.

D2 C illustration ehandel

Anledningen till att D2C-företag har upplevt en sådan framgång under de senaste åren är att de bättre kan tillgodose dagens kunders växande behov - till exempel genom att tillhandahålla mer personlig och autentisk service. Dagens konsument förväntar sig att kunna göra köp direkt från varumärket och kan dessutom tänka sig att betala mer för att göra det. Detta visar både Gartners och Forresters rapporter om e-commerce.

Som bilden visar kapas några led och direktkontakten med kunden sker på ett helt nytt sätt. Att använda Social Commerce som kanal är ett effektivt sätt att nå ut med sina produkter (se punkt 8!)

3. Re-Commerce

Tillväxten för Second Hand ökar varje år och nu på flera digitala kanaler.

Enligt Thredups rapport om second hand så förväntas den globalt öka till 51 miljarder dollar inom några år, då den nya generationen Millenials och Generation Z driver på det.

Drivkrafterna bakom detta är:

  • Möjligheten att köpa eftertraktade märkesvaror för mindre pengar
  • Behovet av att följa trender inom mode och andra branscher
  • Hållbarhetstänket

När vi flyttar in i 2020 är det uppenbart att marknaden för begagnade varor fortfarande expanderar. På nischsajter som Blocket till mer generella plattformar som Facebook Marketplace är efterfrågan på begagnade varor hög. Detta är en möjlighet för ditt varumärke att expandera.

Några tips:

  • Om du säljer varor som kan returneras och återförsäljas utan att förlora kvalitet, sälj dem via de etablerade plattformarna.
  • Hur kommer du att ersätta de återlämnande varorna till din butik (t.ex. tillgodo eller rabattkoder?)?
  • Vilken blir kostnaden för att renovera och förbereda produkter för återförsäljning jämfört med det pris du får för att sälja det?

En annan faktor att tänka på är hur du kommer att kunna marknadsföra ditt nya re-Commerce initiativ. Kommer du att fokusera på hållbarhet, lägre kostnader eller andra förslag på värde?

Naturligtvis går det mycket att göra detta på ett sätt som ger dina kunder värde och är lönsamt för ditt företag.

4. Värdebaserad försäljning - värderingar väger tyngst hos kunden

Vi ser i Forresters e-handelsrapport att de som lyckas framöver med att få både hög omsättning och goda marginaler är företagen som lyckas kommunicera värdena runt omkring sina produkter och tjänster.

Vilka värden då menar du då, Christoffer? Jo, värden som hur medarbetarna trivs, hur ni arbetar med miljön, hur hållbarhet genomsyrar hela företaget, hela vägen ut till slutkunden.

Så nej det räcker inte bara skriva några fina värdeord på några tavlor och fota dem. ”Värderingar ska inte ramas in de ska kramas in” säger Kjell Dahlin (Popretorik).

Att vi genomför våra köp på emotionell grund har varit känt länge och det blir allt tydligare att känslor spelar en viktig roll. Det ska kännas bra och företaget jag handlar ifrån ska agera för sin omvärld.

5. Omni-channel insidan ut

Nu kanske du tänker att omni-channel är en väldigt ”gammal” trend. Ja, det är det men det är få som lyckas hela vägen och särskilt har B2B och varumärken en bit kvar på resan mot omni-upplevelsen.

Inför 2020 är det bara omni-channel som gäller. Kundresan är långt ifrån linjär; det är inte bara flera olika enheter, utan nu krävs en multiplattform. Dina kunder kommer förflytta sig från Facebook, Instagram och Snapchat till e-post, webb och sms…. och så vidare. Fokus för 2020 blir att uppnå effektivitet på omnichannel och skapa plattformsspecifika meddelanden.

Genom att anamma omnichannel-tänket ut mot kund för att serva kunderna genom flera plattformar samtidigt krävs även att organisationen blir mer omni. Då kunden förflyttas sömlöst mellan olika forum och plattformar behöver även organisationen vara redo att ta emot dem sömlöst mellan avdelningarna.

Vi har pratat om smarketing; Att sälj- och marknadsavdelningen ska jobba ihop. Nu är året då vi slutar prata och börjar göra det och dessutom får med resten av avdelningarna.

För att en e-handelssatsning ska lyckas så behandla den inte som ytterligare en kanal utan gör det till en strategi för hela företaget. De företag och varumärken, inom framförallt B2B, som jag tror kommer lyckas med sin e-handel är de som förstår att det görs tillsammans i ett team.

6. Inbound Marketing driver engagemang

Skapa content kring dina produkter och din kunds köpresa. Att ha content (innehåll) som följer din kund i den fas av köpresan hen befinner sig blir viktigare. Kunden vill ha svar på de frågor som uppstår allt eftersom hen närmar sig beslutet att köpa.

Använd metoden Inbound Marketing för att minimera risk och skapa nytta runt produkterna du vill sälja. Fundera på vad som driver trafik och vad dina kunder söker efter. Många gånger kan en FAQ vara en bra grund till innehåll, för att den ofta byggs av kundtjänst som sitter närmast kunden. Tänk också på att det inte bara handlar om att driva trafik och konverteringar utan också skapa återkommande kunder.

7. Recycling content (reproducera ditt innehåll)

Med minskade budgetar och hårdare ramar för marknadsavdelningar så kan detta vara ett sätt att jobba mer hållbart även där. Ta och återanvänd content genom att fundera och analysera fram dina ”unicorns”, det vill säga det innehåll som gått riktigt bra, och använd det igen.

Nu är det viktigt att notera att återanvändning av innehåll inte innebär att det kopieras direkt. Snarare handlar det om att använda en del av innehållet som ett ramverk för att skapa nytt innehåll runt det i ett annat format (annars blir sökmotorerna sura!).

Till exempel skapar du en kort film med en influencer som visar användningen och nyttan med din produkt. Så även om detta innehåll är värdefullt i sig, kan du nu också återanvända det på ett antal olika sätt, till exempel:

  • Skapa en guide eller infografik som ger steg-för-steg-instruktioner om hur du använder produkten
  • En ”bakom kulisserna” eller en uppföljningsintervju med influencern i podcast-format
  • Ett samarbetsblogginlägg på influencerns egna blogg som fokuserar på bästa metoder för att använda produkten
  • Native-artiklar (alltså på din egen webb) runt ämnet också.

Ett konkret exempel är mitt 2019-trendinlägg som fick bra spridning när vi publicerade det i december 2018. Det publicerades igen december 2019 med en lite annan twist och fick då nytt liv.

Även om det känns som du tar genvägar och fuskar så är det egentligen smartare marknadsföring. Genom att leverera relevant information till dina enskilda kunder i ett format som fungerar bäst för dem ökar chansen att de faktiskt kommer att konvertera eller engagera sig i ämnet.

8. Social Commerce

Ett relativt nytt fenomen på vår marknad som har tagit ordentlig tillväxt det senaste året är att integrera köpknappen i sociala medierna.


Det handlar om social interaktion och användargenererat innehåll som blir integrerade delar av kundens shoppingresa. Till skillnad från den traditionella e-handelsmodellen där kunden i allmänhet initierar sökningen och sedan filtrerar bort en mängd information, så låter socialmedia-handeln produkten "hitta sin väg" till kunden genom peer-to-peer-delning (personliga delningar) och rekommendationer.

Social Commerce placerar människor i mitten av inköpscykeln snarare än produkter eller plattformar. Detta kräver en ny design av affärs- och marknadsföringsstrategier för att möta upp med kundens nya frågor.

Några som är riktigt bra på detta är bland andra SWE Tonic och Daniel Wellington.

Såhär du kommer igång!

  • Gör en strategi hur du ska knuffa kunderna till köp.
  • I vilka kanaler dina kunder är mest aktiva?
  • När är det mest troligt att de gör ett köp?
  • Hur kan du använda plattformens funktioner för att öka konverteringar?

9. Headless e-handel

Alla pratar om headless web eller headless e-commerce men vad är det?

Översättningen blir ju ”huvudlös webb” eller ”huvudlös e-handel” men det är lite tokigt översatt. På svenska blir blir begreppet oftast ”frikopplad plattform”, ”frikopplad e-handel” eller helt enkelt ”headless”.

Skillnaden mellan ett traditionellt CMS (content management system) och headless är att det senare inte renderar html eller CSS. Det innebär att du inte kommer vara låst till specifik plattform för att skapa din användarupplevelse utan frontend-delen kopplas loss från CMS:et. Till saken hör att alla CMS kan köras headless mer eller mindre bra. Vissa plattformar har byggt in stöd för det redan från början så att det blir enklare att köra Headless.

Några snabba om headless:

  • Till grunden för Headless ligger ett API mellan alla delar som ger dig några fördelar mot ett för hårt boxat CMS/e-handelsplattform.
  • Genom att frikopplat innehållet från strukturen kan du på ett enklare bygga upp din design och användarupplevelse.
  • Frikopplingen gör det enklare att publicera innehåll på olika kanaler på olika sätt.
  • Snabbare laddning av sidor för att du har full kontroll över renderingen.
  • Det blir även mycket lättare att hämta in externdata som du vill publicera på webben.

Med detta sagt kan du oftast utgå från en traditionell plattform och förflytta dig till headless.

10. Drönarleveranser

Ett nytt område som lanseras i Sverige i nu inom området hälsa/sjukvård. Everdrone kör ett samarbetsprojekt för att köra ut blod direkt till olycksplatsen.

Amazon, Dominos pizza, UPS, Google, med flera börjar lansera tjänsten i olika länder. Det mest intressanta är vilken besparing som kan göras av resurser för att köra ut paket. Kostnaden för att en drönare ska leverera ett paket ligger på cirka 1 dollar. Kanske är detta ett sätt att få en mer hållbar e-handel?

Det finns några hinder fortfarande, som att luftfartsverket inte fullt tillåter dessa nya ”fordon” att befinna sig i luftrummet och utföra leveranser. Självklart finns det många lagar och regler som måste ändras eller justeras. Detta sker ofta i den digitala transformationen som ställer nya krav och ändrade beteenden (lex GDPR!).

Jag tänker att det finns många fördelar med att flytta upp närområdets transporter i luften, speciellt i större städer där trafiksituationen är tajt som den är.

En bra infografik om läget och möjligheterna med drönarleveranser hittar du här.


Okej, det var allt för den här trendrapporten! Har du läst så här långt så förtjänar du en klapp på axeln och kudos för att du håller dig ajour med omvärlden!

Har du frågor eller vill diskutera webb och e-handel på något sätt så är du varmt välkommen att kontakta mig.

Kontakta mig om du vill prata webb och e-handel!

Vi kan både B2B och B2C och använder vår kunskap för att optimera just din webb- eller e-handelssatsning.

Christoffer Williamson low
Christoffer Williamson
Telefonnummer: 0768-54 69 72