Tidigare i år lanserades affärssystemet Dynamics 365 Business Central. En SaaS-lösning i molnet, baserad på Dynamics NAV. Nu kommer nästa release av Business Central och i samband med det byter Dynamics NAV till Business Central. Produkterna går därmed ihop och bildar en modern affärssystemlösning för små och medelstora företag.

Oktober är månaden då Microsoft vanligtvis släpper den nya versionen av affärssystemet Dynamics NAV. Genom åren har NAV utvecklats till en innovativ, allt-i-ett-lösning för små och medelstora företag. Tidigare i år avslöjade Microsoft att systemet kommer byta namn och i samband med oktober-releasen heter lösningen från och med nu Dynamics 365 Business Central. Det betyder att 'NAV 2018' blir den sista NAV, och Business Central ersätter därmed 'NAV 2019'.
Business Central blir en kraftfull systemlösning som tillsammans med ett helt ekosystem av Microsoft-produkter, skapar förutsättningar för tillväxt hos små och medelstora företag. Bland annat genom en tight integration till övriga produkter och teknologi från Microsoft, såsom artificiell intelligens, Power BI, Office 365 och Common data services.
En tidig version av Business Central släpptes redan i våras, läs mer här.
Vill du se hur Business Central ser ut?
Den 11 december har vi ett webinar där vi visar hur nya gränssnittet i Business Central ser ut. Du får se hur systemet är uppbyggt, se några enklare flöden och hur du kan dra nytta av hela Microsoft-plattformen genom att koppla ihop ditt affärssystem med din outlook. Dessutom kan du självklart ställa frågor direkt till Patrik som håller i webinaret.
I molnet, on-premise eller hybridlösning - vad passar dig bäst?
Från att ha varit en ren SaaS-lösning (Software-as-a-Service) finns nu Business Central tillgänglig överallt, på det vis som passar dig allra bäst - i molnet, som klassisk on-premise och som hybridlösning.
Software-as-a-Service, i molnet
För dig som vill köra en ren molntjänst och en SaaS-lösning fullt ut heter produkten 'Dynamics 365 Business Central - online'. I molnet drar du nytta av all kringfunktionalitet och tilläggsprodukter från Microsofts ekosystem. Dessutom sker två större uppdateringar av lösningen automatiskt två gånger om året, samtidigt som mindre uppdateringar sker automatiskt på månadsbasis.
Klassisk on-premise
Om du väljer att köra ditt nuvarande system on-premise, det vill säga i egna servrar eller via en hostingpartner, så heter produkten från och med nu 'Dynamics 365 Business Central - on-premise'. Och det är precis samma lösning som din tidigare 'Dynamics NAV - on-premise'.
För dig som kör on-premise finns fortfarande den klassiska Windows-klienten tillgänglig. Windowsklienten kommer i framtida versioner att ersättas helt av webbaserade klienter, vilket gör att all utveckling framåt sker mot förfinade och förbättrade webbklienter.
Hybridlösning, en blandning
En stor nyhet är att det nu lanseras en hybridlösning mellan de två varianter vi beskrivit ovan. Det innebär att du som användare kan välja att köra on-premise men samtidigt ansluta till Azure och de tjänster som erbjuds där. På så vis kan du dela den data du själv väljer i Azure, för att dra nytta av funktionalitet kopplat till artificiell intelligence, såsom Machine Learning.
Vill du veta mer om Business Central och hur du kan dra nytta av en modern systemlösning?
Vi på Orango är en av Sveriges lanseringspartners inom Business Central och finns här för att hjälpa dig i din implementation. Kontakta mig så hjälper dig!
