Orango | Därför behöver du ett PIM-system till din e-handel

Därför behöver du ett PIM-system till din e-handel

Vi vet att de flesta påbörjar sin köpresa online, även inom Business to Business. Ju mer ihopkopplade vi känner oss med varumärket desto mer är vi villiga att betala. I denna artikel vill jag förklara hur ett Product Information Management-system (PIM) kan hjälpa dig att stärka kopplingen mellan ditt varumärke och din e-handel.

Darfor behover du ett PIM system

Sju av tio gör sina inköp online inom B2B. En av tre tror att de kommer öka sina inköp online under året. Det som utgör det största hindret är att det känns opersonligt.

Collectors B2B e-handelsrapport Convert 2019

Kan svaret på att köp via e-handel känns opersonliga vara att arbeta mer med bra innehåll och struktur för att berika produkterna? Det tror jag!

Då kunder idag gör en mer omfattande research online kring den produkt de tänker köpa behöver de mötas av mer innehåll och nyttig information. Som tillverkande industri eller varumärke kan du inte längre lita på att dina återförsäljare gör jobbet att berika dina produkters information.

Du måste nu själv driva en produktportfölj som är detaljerad och möter olika kunders behov. Rätt information i rätt tid och i rätt kanal. Det kan du göra genom att arbeta med inbound marketing kopplat till e-handel.

Det system du behöver för att säkerhetsställa att du har rätt produktinformation är ett Product Information Management (PIM) system.

Möt kundresan med ditt PIM

Med ett PIM kan du möta upp med rätt information till besökaren där den befinner sig i kundresan.

Du kan samla in information till produkten från flera källor för att skapa själva berikningen av produkten innan den publiceras ut till hela din omni-kanalförsäljning och marknadsekosystem från en enda källa.

PIM minskar användningen av Excel och andra verktyg för hantering av produkter, där du måste producera nytt material för en produkt för varje kanal. PIM underlättar processen för introduktion av nya produkter och att göra ändringar i befintliga sortiment mycket snabbare och effektivare.

Gör produkthantering en affärskritisk funktion.

Många företag ser inte hanteringen av produkter som en affärskritisk funktion utan mer något som måste göras. Produktinformation skapas på flera olika avdelningar inom företaget av många olika personer. Det görs ofta i flera olika dokument, kalkylark, bilder och granskas via e-post. Det blir helt enkelt svårt att hålla ordning och bristande versionskontroll. Produktinformationens time-to-market spelar en allt viktigare roll och behöver ofta vara klar i tid annars drabbas hela företaget.

Därför behöver företag se produkthantering som en central del för att idag generera både tillväxt och lönsamhet.

Fördelarna med att ha ett PIM

Fördelar med PIM för e-handelsägare:

  • Kostnadsbesparande genom en intern process för din produkthantering.
  • Tillväxt genom att du får en snabbare Time-to-Market.
  • Du får rätt produktinformation publicerad från en källa.

Fördelar med PIM för marknadsförare av B2B-kanaler:

  • Full kontroll över produktinnehåll, media och digitala tillgångar, vare sig de produceras internt eller av externa partners.
  • Effektiva samarbetsprocesser för att skapa produktinformation.
  • Konsekvent och enkel sökbarhet av produktinformation över alla kanaler.
  • Styrning av hela ditt produktsortiment för alla marknader och märken — på flera språk.

Fördelar med PIM för tillverkare:

  • Öka försäljningen genom effektiv kompletterande produkt, merförsäljning och sambandsförsäljning.
  • Minskade återköp/returer genom att bättre uppfylla förväntningarna av produkten online.
  • Minskade kostnader genom effektivare process för produktinformation skapande och underhåll.
  • Snabbare time-to-market vid lansering av nya produkter.
  • Säkerställa konsekvent produktinnehåll över alla era kanaler.

Genom att skaffa ett Product Information Management (PIM) så får du rätt version av information för din produkt och skapar kontroll över hela din produktportfölj.

Kontakta mig

Vill du prata PIM? Kontakta mig! Jag hjälper dig att hitta en lösning som passar dina processer.

Christoffer Williamson low
Christoffer Williamson
Telefonnummer: 0768-54 69 72