Varför ska mitt affärssystem ligga i molnet?

Under en längre tid har det inom IT-världen pratats om ”molnet”. Men vad är det? Och vilka fördelar finns det med att lägga sitt affärssystem i molnet? 

Affarssystem I Molnet Smalare2

Först och främst. Vad innebär begreppet ”molnet”? Ett väldigt enkelt sätt att beskriva det är att i stället för att ha företagets data och applikationer på egna servrar och hårddiskar låter man någon annan stå för lagring och drift.

Diskussionen om molnet har som sagt pågått under en längre tid, men det är först under de senaste åren som användandet tagit ordentlig fart. Det finns många anledningar till detta. Den största är att det inte riktigt har funnits plattformar som har gjort det möjligt att använda sig av molntjänsterna på ett bra sätt. Vidare har tjänster som OneDrive och Dropbox ökat acceptansen hos människor och man börjat förstå vilka fördelar molntjänster kan erbjuda.

Kan man använda sig av molntjänster för sitt affärssystem?

Tidigare har enbart ett fåtal affärssystemsaktörer tillhandahållit molntjänster och dessa har främst vänt sig till de små företag där funktionaliteten främst bestått av bokföring och fakturering. För lite större företag med helt andra krav på affärssystemet har det inte funnits någon riktig möjlighet till drift i molnet utan man har, som vanligt, fått köpa in servrar och köra dessa på plats på företaget. Men detta har under de senaste åren ändrats och det har ändrats snabbt.

Orango såg tidigt möjligheterna med molndrift av affärssystemet Microsoft Dynamics NAV och ligger långt framme vad gäller den typen av lösning. Redan nu har vi många kunder som väljer att driftsätta sitt affärssystem i molnet.

Vilka är fördelarna?

De främsta fördelarna är att man inte behöver köpa en fysisk server som kostar pengar i form av inköp, driftskostnad (personal/elektricitet) och utrymme. Istället kan man fokusera på att utveckla sin verksamhet och låta företag som kan servrar göra det som de är bäst på.

Prismässigt är molntjänsterna väldigt konkurrenskraftiga. Man vet vad driften kostar och betalar för den månadsvis i stället för med stora initiala investeringar. När verksamheten utvecklas är det också enkelt att ge mer kraft åt ditt affärssystem. Det görs med ett knapptryck. Denna flexibilitet är något som uppskattas högt av våra kunder.

En annan stor fördel är att man kan få en helt annan typ av mobilitet. Man slipper använda sig av allt som har med anslutningar att göra. Det gör att man enkelt kan arbeta ute hos kund, från ett hotellrum eller hemifrån.

Finns det några nackdelar?

Knappt några längre. Tidigare fanns det oro för att företagets data skulle lagras på ett osäkert sätt. Dagens seriösa aktörer tillhandahåller tjänster där datan speglas till två fysiskt olika platser. Tittar man på Microsoft Azure så speglas datan till olika datacenter i två olika länder, vilket ger en oerhörd säkerhet jämfört med att ha en lokal server med backup.

Vilka är alternativen?

När man diskuterar om att lyfta upp affärssystemet i molnet finns det två alternativ man kan välja.

Det första alternativet är en enkel och smidig lösning. Fördelen med detta är priset och baksidan är en minskad möjlighet till anpassning. Eftersom anpassningarna är begränsade är uppgradering till en senare version av Dynamics NAV kostnadseffektivt. För detta har Orango en unik affärssystemslösning för handelsföretag - NAV Easy Star

Det andra alternativet påminner mest om att ha egna servrar. Kostnaden blir större men samtidigt har man möjligheten att utveckla systemet efter eget behov. Har man komplexa processer eller har krav på särskilda integrationer är detta det bästa alternativet.

Jag tycker i första hand att man ska utvärdera om en miljö enligt första alternativet passar verksamheten. Det leder till lägre kostnader och har egentligen inga nackdelar om man inte vill göra förändringar i systemet. När verksamheten utvecklas och andra krav ställs kan man överväga andra alternativ.

Vill du veta mer om hur du kan driftsätta ditt affärssystem i molnet?

Tveka inte att kontakta mig så kan jag hjälpa dig att lista dina alternativ.

Kontaktperson

Medarbetare Mikael Mansson
Mikael Månsson
Telefonnummer: 0709-32 50 77

Genom att skicka formuläret samtycker du till vår Privacy Policy.

Lösningar med Microsoft Dynamics NAV