Nio viktiga strategitips för nya e-handelsföretag

Fortsatt god tillväxt för Sveriges e-handel enligt e-barometerns mätningar, som sedan 2003 visat på minst 10 procent i tillväxt årligen.

E-handeln i Sverige har enligt e-barometern växt med minst 10 procent varje år sedan mätningarna startade 2003. Tillväxten är fortsatt god och för 2017 och även om siffrorna inte är helt klara så prognosticeras en ökning med inte mindre än 17 procent, från 58 till 68 miljarder kronor. Är man intresserad av att ha en del av den växande kakan är det viktigt att jobba strategiskt och se till att man har systemstöd som räcker till på längre sikt.

I detta inlägg tänkte jag bjuda på nio konkreta tips eller frågeställningar av strategisk karaktär som kan vara bra att ha med sig när ska ge sig in i e-handel eller ansvarar för ett företag i expansionsfas.

Skärmavbild 2018 02 15 Kl 16 29 31
Källa: e-barometern

1. Välj ett affärssystem som låter er växa och utvecklas

Det finns ingen anledning att dra i gång med alla möjliga funktioner i webbutiken från början, men det är verkligen värt att se till så att affärssystemet har möjlighet att lägga till mer komplex funktionalitet efterhand. Bygg en strategi för hur er e-handel ska utvecklas och se till att era system inte begränsar denna strategi. Det är oerhört mycket enklare att aktivera nya funktioner i sitt befintliga affärssystem än att byta till ett helt nytt.

2. Eget lager eller tredjepartslogistik (3PL)?

Väljer ni att utnyttja tredjepartslogistik, kontrollera då att det finns färdiga kopplingar mellan ert affärssystem och företaget som sköter logistiken. Det kanske inte verkar nödvändigt till en början men allt eftersom ert företag växer kommer ni vilja effektivisera processerna. Ska ni ha eget lager bör ni kontrollera att funktionaliteten i affärssystemet täcker era behov. I Microsoft Dynamics NAV finns det stor flexibilitet kring lagerhanteringen och det täcker de flesta behoven. Man kan även använda sig av integrationer mot andra lösningar om man har komplex lagerhantering där standardfunktionerna inte räcker till. 

3. Val av webbutikslösning

Välj en webbutiksplattform som ligger i framkant, som fortfarande utvecklas och som används av fler än en webbyrå. Välj därefter den webbyrå som passar er bäst.

Se även till att det finns en integration mellan webbshoppen och affärssystemet för att undvika manuellt arbete. Vi på Orango har främst arbetat mot Kentico och Magento. Till dessa finns det färdiga integrationer mot Microsoft Dynamics NAV som kräver minimalt med tid för uppsättning. Dessa integrationer är definitivt värda att titta närmare på då de ersätter mycket manuellt arbete avseende grunddata och orderläggning. 

4. PIM-system, Product Information Management

Ska ni någon gång i framtiden använda ett PIM-system (Product Information Management) så är det bra att ha med det i tankarna från början. Kontrollera att ert affärssystem kan arbeta med PIM-systemet.

5. Integrationer, färdiga kopplingar och API

Om ni som kund önskar en integration med färdiga kopplingar till tredjepartslogistik eller webbshopp, kontrollera då vad er leverantör menar med ”färdig koppling”. En färdig koppling bör endast parametersättas för att den ska fungera. En del leverantörer marknadsför ett API som en färdig koppling vilket är en sanning med modifikation. Som kund måste du då vara medveten om att det tillkommer utvecklingskostnader i det egna ledet för att få det att fungera. Dessa utvecklingskostnader kan vara svåra att estimera. 

6. Prislogik, olika prislistor och rabatter

Fundera igenom era krav gällande prislogik. Olika webbutiksplattformar är olika utvecklade när det kommer till att hantera olika prislistor vilket är vanligt förekommande inom e-handel, särskilt vid B2B. Det är viktigt att det finns stöd för det i webbshoppen, om detta är ett krav för er. 

Rabatter är också vanligt förekommande idag, särskilt vid kampanjer. Också i detta fall är det viktigt att webbshoppen och affärssystemet kan kommunicera. I affärssystemet Microsoft Dynamics NAV använder man sig av procentsatser vid rabatter, vilket är smidigt när man vill visa både det rabatterade och det ordinarie priset.

7. Använd EN datakälla som master

Det är viktigt att bestämma vilket system som ansvarar för grunddata och att man sätter upp rutiner för att underhålla datan därifrån. Det kan vara affärssystemet som räknas som huvudsystem, men det kan också vara ett externt PIM-system med koppling till affärssystemet.

8. Realtidsdata

Ska ni ha realtidsdata? Vissa webbshoppar visar all data i realtid och i andra kan man ställa in vad som ska vara i realtid. Nackdelen med att ha allt i realtid är att det sker mängder med anrop vilket kan bli en belastning. Viss typ av data kan vara användbar att ha i realtid, till exempel pris och lagerstatus. 

9. Utse en ansvarig

Ett sista viktigt råd är att utse en intresserad person som är dedikerad till att arbeta med webbutik, affärssystem och kopplingarna däremellan. När det kommer till förändringar är det viktigt att ha en rimlig tidshorisont, återigen faller vi tillbaka till nyckelordet ”strategi”.  

Kontakta mig om du vill veta mer om hur affärssystemet kan boosta din e-handel

Kontaktperson

Medarbetare Mikael Mansson
Mikael Månsson
Telefonnummer: 0709-32 50 77

Lösningar med Microsoft Dynamics NAV