Systemintegration – en framgångsfaktor för e-handeln

Som e-handlare har du förmodligen en rad olika system och tjänster till din hjälp. I e-handelsplattformen görs affärerna och företaget möter sina kunder. Affärssystemet hjälper dig att följa upp och styra allt som sker. Lägg till det PIM-lösningar, betalningslösningar, CRM-system och kanske applikationer för tredjepartslogistik. För att den kompletta e-handelslösningen ska fungera smidigt behöver alla system samverka på ett bra sätt. 

Systemintegration En Framgångsfaktor För E Handeln

Christian Nilsson är konsult på Orango med tekniskt ansvar för affärssystemen Microsoft Dynamics NAV och Dynamics 365 Business Central. Med en gedigen bakgrund som utvecklare och kravställare på utvecklingsprojekt är han välbekant med e-handelns systemutmaningar.

– En e-handlares IT-miljö består normalt av en mängd system som stöttar verksamheten på olika sätt. Ett affärssystem där grundinformationen om produkter, sortimentsvariationer, inköps- och listpriser finns samlad. Olika varianter av kundprislistor, produktrelationer och kampanjer hanteras oftast lättare i e-handelsplattformen. Många e-handlare har också ett fristående PIM-system för att ”klä på” produktdata med kompletterande text, bild och annat inspirerande innehåll. Sen behövs någon form av betallösning och så vidare. Ofta är det ungefär samma data som används av de olika systemen men med en lite annorlunda twist, förklarar Christian.  

Integration en förutsättning för att jobba smart

Om alla system arbetar separat från varandra blir situationen snart ohållbar. När samma information ska in i flera olika system skenar det manuella arbetet lätt iväg samtidigt som risken för fel och missmatchat data mellan olika system är stor. Utan integration är det också svårt att få fram samlade rapporter för uppföljning och styrning av verksamheten som en helhet, från inköp till leverans. Det ökar i sin tur risken för dålig lönsamhet och missade affärsmöjligheter. Till detta kommer nya krav under Dataskyddsförordningen, GDPR, på alla företag att hantera sin kunddata rätt. Att ha en tydlig masterdatastrategi för alla personuppgifter är näst intill en omöjlighet utan integrerade system.

– När vi istället får alla tjänster att arbeta tillsammans blir jobbet både smartare och mer effektivt. Idag är det en självklarhet att ett köp i webbutiken automatiskt ska resultera i en order, trigga ett betalnings- eller faktureringsflöde och sätta igång en leveransprocess. Alltfler e-handlare ger också sina kunder möjligheten att själva se orderhistorik, få uppdateringar om lagerstatus och leveranstider och att kunna spåra en beställning direkt i webbshoppen. Ett tydligt exempel på hur smart integration mellan e-handelslösning och affärssystem skapar mervärde för kunden, poängterar Christian.

Nu ökar också intresset för att jobba smartare med inköp och lagerhållning inom e-handeln, allt för att minska lagernivåerna, öka omsättningshastigheten och samtidigt kunna leverera det som kunderna beställt så snabbt som möjligt. Genom integration kan prognosbaserade beställningar triggas automatiskt i affärssystemet samtidigt som tredjepartslogistiken förbereds på en inleverans.

Connectorer förenklar integrationsarbetet och ger flexibilitet

– Just för att möjligheterna är så stora blir ofta integrationsarbetet ett huvudbry för e-handlare. Många funderar över hur det ska göras på bästa sätt, för att gå så snabbt och smidigt som möjligt och inte störa affärerna. E-handeln ska ju helst snurra 24*7. När systemleverantörer erbjuder ett färdigt API kan det vara lätt att tro att integrationen mellan de olika systemen fungerar mer eller mindre automatiskt. Men det är viktigt att förstå skillnaden mellan ett API och en fullständig integration, menar Christian.

Ett API är egentligen bara en beskrivning av vilken data som går att få in och ut ur systemet och på vilket sätt. För att få till en verklig integration behövs också en ”integrationsmotor” som gör så att informationen kan föras över mellan de olika systemen eller applikationerna. I praktiken betyder det att det behöver byggas en koppling mellan de två systemen och deras APIer.

Christian menar att detta ofta görs bäst med hjälp av en tredjepartsmjukvara:

– Använder du en fristående integrationstjänst, en connector, för att göra jobbet låser du inte de olika systemen till varandra på samma sätt som om de hårdintegreras. Vill du senare byta ut till exempel din e-handelsplattform eller ditt PIM-system men behålla affärssystemet behöver du bara göra förändringen i integrationsplattformen, inte i själva affärssystemet, och vice versa. Du får helt enkelt en mer flexibel lösning som går att anpassa när företaget utvecklas och behoven förändras! 

Vill du veta mer?

Vi på Orango brinner för att hjälpa e-handlare integrera sitt affärssystem med kringliggande applikationer för att på så sätt göra det så enkelt som möjligt att göra mer affärer. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig får ut det mesta av ditt affärssystem är du varmt välkommen att höra av dig!

Per Jorlind
Per Jorlind
Telefonnummer: 0708-76 90 12
E-postadress: per.jorlind@orango.se

Lösningar med Microsoft Dynamics NAV