Så får alla i företaget koll på leveranserna

Vill ni att alla paket strömmar igenom ert distributionsnät i ett så automatiserat flöde som möjligt? Önskar ni samtidigt att informationen kring en sändning är tillgänglig för alla i företaget? Då behöver ni en mjukvara för transportadministration som kan integreras sömlöst i ert affärssystem, oavsett om affärssystemet heter Microsoft Dynamics AX eller Dynamics 365 for Finance and Operations.

Log Trade 1712

Transportadministration, digital logistik, leveransstyrning. Kärt barn har många namn. I grunden handlar det om att ha en mjukvara som ser till att era leveranser kan hanteras på ett sätt som gör alla nöjda. Mottagarna, lagret, transportörerna, buden och – inte minst – återförsäljare, säljare, och all annan personal i er organisation.

Och allra gladast blir alla i ett bolag – samt i hela leverantörskedjan – när den här mjukvaran jobbar automatiskt och tillgängliggör transportdata strukturerat till dem som behöver den, utan att någon måste logga in i ett webbgränssnitt eller externt program. 

Hur ser det ut hos er? Är det exempelvis enbart utleveransansvarig på lagret som har koll på era leveranser, eller kan även säljarna följa paketen och svara på frågor från kunder som undrar om leveranserna kommer komma fram som förväntat.

Om transportinformationen är inlåst hos lagret eller avdelningen för utleverans, har ni sannolikt ett transportadministrativt system som inte är tillräckligt välintegrerat med ert affärssystem.

När bör vi skaffa ett bättre TA-system?

När som helst. Det är varken dyrt eller krångligt. Inte heller behöver ni vänta tills ni ska uppgradera hela affärssystemet.

På Orango arbetar vi nämligen bara med lättintegrerade och hållbara add-ons till Microsoft Dynamics AX eller Dynamics 365 for Finance and Operations. Det betyder att ni, när som helst, kan lägga in nya funktioner i affärssystemet. Du behöver inte vänta till den dag företaget är redo att uppgradera hela affärssystemet.

Vilket TA-system bör vi välja?

Det spelar alltså ingen roll om ni jobbar i en äldre version av Microsoft Dynamics AX eller om företaget kör Dynamics 365 for Finance and Operations. Åtminstone inte om du väljer att låta oss på Orango hjälpa er. Vi jobbar nämligen med ett system för transportadministration och digital logistik från LogTrade Technology.

Det gör vi bland annat av följande fyra skäl:

  • LogTrade är den enda transportadministrativa lösningen på den nordiska marknaden som är certifierad av Microsoft.
  • Vi har fortsatt att samarbeta med LogTrade under flera år eftersom de kontinuerligt har levererat en uppdaterad molnplattform med fler funktioner än något annat system på marknaden. Idag har vi fler än 30 gemensamma kunder inom olika branscher.
  • LogTrade Connect, det vill säga LogTrades modul för Dynamics AX och Dynamics 365 for Finance and Operations, är enkel att lära sig. Om du kan hantera utleveransprocessen i ditt nuvarande system blir det ännu enklare med LogTrade Connect.
  • LogTrades molnplattform är konstruerad för att hantera såväl enkla som avancerade leveransflöden. Oavsett hur ert godsflöde ändras över tid är LogTrade ett tryggt val. Dessutom är LogTrade tekniskt framsynt. Till exempel har de tagit fram en så kallad skill till Amazons röststyrda AI-högtalare. Det är alltså redan idag möjligt att hantera olika processer i LogTrade via röstkommandon. Om du var med på vår kundkonferens Make IT Together i november såg du säkert LogTrades demonstration.

Vad kan vi få ut av ett mer genomtänkt TA-system?

Genom att byta till LogTrade, ett TA-system från LogTrade Technology, skaffar ni ett toppmodernt system för frakt- och transportadministration som gärna jobbar i fred och är fyllt med smarta funktioner. Eller vad sägs om följande utvalda fördelar:

  • Oavsett om du ska skapa sändningar, kontrollera pris eller följa upp status arbetar du bara i Dynamics AX eller Dynamics 365 for Finance and Operations.
  • Automatisk uppgradering av nya transportprodukter.
  • Kan hantera hur många olika transportörer som helst, men du slipper jobba i olika webbportaler för att få koll på dem.
  • Beräkna korrekt fraktkostnad automatiskt enligt era transportavtal. Vidarefakturera sedan kostnaderna automatiskt med ordern i Dynamics AX och 365.
  • Avisera era kunder via e-post eller SMS så de själva kan följa sina leveranser. Denna funktion sparar mycket tid för kundtjänst och lagerpersonal. Om kunden ändå hör av sig är det enkelt för vem som helst att hitta information om just den leveransen.
  • De mest tidskrävande problemen uppstår när något går fel i leveransprocessen. Med LogTrade kan rätt person hos er bli uppmärksammad på om exempelvis godset blivit liggande på en terminal för länge. På så vis kan både era kunder och transportörer bli förvarnade i tid.
  • Med LogTrade kan du enkelt dela med dig av transportinformationen till externa parter, exempelvis återförsäljare, kunder, leverantörer eller kundens kund. Detta kan göras både via webblänkar och säkra API:er beroende på mottagarens krav och användningsområde. Om du är underleverantör kan du till exempel förse er kund med information som de, genom deras webbplattform, kan åskådliggöra för slutkunden.
Jonas Mondelus
Jonas Mondélus
Telefonnummer: 0709-41 42 86