Orderapp integrerad med Microsoft AX

För att underlätta för Mac Scotts säljare har Orango utvecklat en iPad-app vilken fungerar som ett digital orderblock med kundregister, artikelregister samt offline- och scannerfunktionalitet. Appen är integrerad med Microsoft AX 2009. 

Macscott Sencha Ax
En orderrad innehåller en matris av storlekar vilket är speciellt för klädbranschen. Tack vare flexibiliteten i HTML5 var det inga problem att bygga en funktion för detta.

Bakgrund

Mac Scott är kvalitetsklädmärke med 50 år i branschen som lanserar fyra kollektioner per år. Säljarna tar upp beställningar hos återförsäljarna/butikerna eller på mässor. Mac Scott var tidigt ute med att använda modern teknik i sin säljprocess och deras förra lösning byggde på en klient i en bärbar mini- PC samt en handscanner. Orango har hjälpt Mac Scott med deras affärssystem i många år.

Utmaning

Redan den tidigare lösningen var integrerad i Mac Scotts affärssystem Microsoft AX 2009. Uppdraget för Orango var att lyfta lösningen ytterligare ett par steg med användarvänlighet och prestanda i fokus - både beträffande integration och klient. Utgångspunkten var att appen skulle fungera på en iPad med en Bluetooth scanner.

Lösning

För att effektivisera utvecklingen och framtidssäkra applikationen valde vi att utveckla appen i HTML5-ramverket Sencha Touch. HTML5-appar kan användas på alla moderna enheter vare sig plattformen är desktop, mobil, platta eller tv-skärm.

Då applikationen ska kunna användas offline och därmed kunna hålla mycket data paketerade vi appen i Cordova till en native iOS-app. Detta möjliggjorde att vi fick tillgång till en databas med bra prestanda samtidigt som vi kunde behålla flexibiliteten som HTML5 erbjuder.

Funktion

Kraven är höga på användarvänlighet och enkla flöden när det gäller mobila applikationer. Som konsument har vi blivit bortskämda med eleganta och kraftfulla appar som löser våra vardagliga uppgifter. Självklart ställs (minst) samma höga krav på en app som används i ett B2B sammanhang.

Tillsammans med Mac Scott har Orango byggt appen med ett självförklarande flöde och fokus på befintlig och väl inarbetad säljprocess. Säljaren kan arbeta med flera pågående ordrar och har tillgång till sin kompletta orderhistorik, allt detta offline. När en ny order påbörjas söks en kund fram ur kundregistret och därmed är orderhuvudet skapat.

Mac Scotts säljare arbetar oftast i direkt kontakt med kunden och med klädprover framme. En ny orderrad skapas därför enklast genom att streckkoden på klädesplagget scannas varpå variant (färg, modell) och antal per storlek kan fyllas i. Ordern kan bokas omgående eller vid ett senare tillfälle om t.ex. internet saknas.

Resultat

En av de stora fördelarna med flexibiliteten i HTML5 är att vi har kunnat utveckla en app som passar in i Mac Scotts befintliga säljprocess istället för att tvinga dem att förändra den p.g.a. tekniska begränsningar.

Appen har ett modernt lättanvänt gränssnitt och datamodellen har konstruerats med hänsyn till prestanda vilket gör att all grunddata laddas på 1 sekund. Leif Kottorp, distriktschef på Mac Scott, uttrycker det så här: "När vi träffar kunder vill vi kunna fokusera på dem och inte strula med teknik. Med den nya appen är vi igång direkt och kan lägga en order snabbt, enkelt och smidigt."

Mer information:
Mac Scott: http://macscott.se
Sencha Touch: http://www.sencha.com/products/touch/
HTML5:http://www.html5rocks.com/en/ 

Lösningar med Microsoft Dynamics AX