Orango – modernt och klassiskt i en perfekt blandning

Detta är den fjärde artikeln jag skriver kring hur vi är och agerar i Orango. De tre första har avhandlat motiverade medarbetarebra ledarskap och hur man skapar bra kundrelationer. Nu kommer vi till hur vi vill vara som företag, nämligen modernt och klassiskt i en bra mix.

Vad menar jag med detta, kan man undra? Jo, i min värld är det ett måste att följa (och ibland leda) utvecklingen så att vi som företag är attraktiva för nya kunder och potentiella medarbetare. Men, detta innebär inte att allt man gjorde tidigare är fel. Tvärtom är det mycket som är rätt. Erfarenhet kan inte köpas för pengar så därför är tricket att hitta rätt mix mellan moderniseringar och K-märkning. Här kommer mina 10 råd. Håll till godo.

Orango Kopp

1. Culture eats strategy for lunch

Kulturen bär upp ett företag och gör att vi antingen vill eller inte vill vara en del av den. Strategier är givetvis viktiga, men kulturfrågan går så mycket djupare och överlever alla de strategier ett företag har. Egentligen skulle jag vilja att vi hade enbart en regel i vårt företag. Regel nr 1: Använd sunt förnuft och ditt bästa omdöme i alla lägen. Några andra regler finns inte. Borde inte det räcka?

2. Led med värderingar

Många företag är fast i regler, policies, riktlinjer, hierarkier och en tung byråkrati. Hur många medarbetare på en arbetsplats fuskar medvetet och/eller utnyttjar de kryphål som finns? 0,5 %, 1 %? Även om det så skulle vara 2 % så kan man inte skapa regler enbart för att hålla efter dessa – det får man ta case by case. Och pratar vi om att attrahera de bästa och den ”nya generationen” så måste man bort från regelstyrningen och leda organisationen med de värderingar och den kultur man har.

3. Mening, mening, mening

Att tjäna pengar är inte något syfte som triggar de bästa i dag, speciellt inte om det bara är företaget som tjänar dem. Vad är det ni vill åstadkomma i ert företag, vilket högre syfte har ni? För oss är det klart: Vi levererar affärssystem med kärlek och skapar framgång för våra kunder. I dag och i morgon. 

4. Skapa självstyrande team - med en gemensam plattform 

Självstyrande team är vägen till stark tillväxt, utveckling, delaktighet och motivation. Det finns det många exempel på redan idag. Men, min erfarenhet är att detta måste göras på en mycket stark gemensam plattform, såväl när det gäller värderingar och kultur, som när det gäller det affärsmässiga. Risken är annars att man visserligen får en stark tillväxt i varje team, men långsiktigt får man inte ut den samlade kraften av organisationen.

5. Att vara agil är ett måste

Jag som växt upp med den traditionella projektformens strukturer och flöden har verkligen behövt tänka om. Eftersom omvärlden ändrar sig i en allt snabbare takt så kan vi inte fortsätta att tro att den planering vi gjorde i går skall fungera i morgon. Målet måste givetvis vara tydligt, men vi måste våga arbeta mycket mer med "trial and error" eller experiment – tänk LEAN – för att finna vägen till målet.

6. Skapa en miljö där lärandet finns överallt

Varför ska jag gå en kurs med en medelmåttig lärare om jag antingen kan hitta mycket bättre information på Youtube eller, ännu bättre via min kollega, som dessutom är en fantastisk pedagog? Vi måste bli mycket bättre på att vidareutveckla våra talanger direkt i arbetslivet och nyckeln till detta är att ha en kultur som driver lärande och att dela kunskap och kompetens. 

7. Nöjda medarbetare? Ja och engagerade!

Hur får man då medarbetarna att bli engagerade? I min värld är detta inte något du som arbetsgivare får, det är något du gör dig förtjänt av. När du byggt ditt företag på goda värderingar och en sund kultur och när du verkligen har ett högre syfte med det du gör, då kommer också engagemanget från medarbetarna som grädde på moset. För de medarbetare som vill och kan ta ett stort ansvar finns egentligen inga gränser för hur stort detta ansvar kan bli inom ramen för vår verksamhet.

8. Ge konstant feedback för ständiga förbättringar och lärande

Håller du årliga medarbetarsamtal? Bra, men har du funderat på om detta är den bästa metoden för att leda och utveckla dina medarbetare? Bra, då har du tagit ett stort steg mot en nödvändig förändring. Om du vill attrahera, utveckla och behålla dina talanger så måste du vara nära dem och kontinuerligt diskutera deras utmaningar och situation för att, utifrån deras situation, styra, leda och coacha dem. Och det bästa är att du kommer att lära dig väldigt mycket själv, samtidigt som hela företaget utvecklas. 

9. Behåll det lilla i det stora

Vi har stora ambitioner att få Orango att fortsätta växa – både genom att fortsätt att rekrytera de bästa i branschen och via förvärv. En av de viktigaste frågorna att hantera när man växer är att ändå fortsätta att behålla det lilla, familjära i det större. I en riktigt stor organisation kan inte alla känna alla, men det går förvånansvärt länge – om man medvetet arbetar för att det ska vara så. Kultur, självstyrande team, snabba beslutsvägar, medarbetare som känner att de kan påverka sin situation och tillit mellan oss är nyckelfaktorer för att behålla det som är bra med det lilla företaget. Det har vi fokus på.  

10. Lyssna på medarbetarna och kunderna

Det låter kanske som en självklarhet, men är det så egentligen? Och vad betyder ”lyssna”? För mig är det oerhört viktigt och vi kommer att fortsätta göra detta framöver på flera olika sätt. På medarbetarsidan skall vi ge utrymme både för diskussioner och för mera enkelriktad kommunikation (undersökningar) och på kundsidan så skall göra samma sak. Kundservice är inte en organisation, utan en attityd, men för att skapa rätt förutsättningar för våra medarbetare att göra ett riktigt bra jobb har vi skapat en grupp som vi kallar ”Customer Success”. Denna grupp finns hela tiden tillgängliga för våra befintliga kunder och fokuserar på att hjälpa våra kunder att utveckla sin affär. Att lyssna och att vara lyhörd och proaktiv kommer att vara än viktigare än tidigare och då gäller det att skapa rätt förutsättningar så vi kan hjälpa våra kunder att skapa framgång. I dag och i morgon.