Nyheter i affärssystemet Dynamics 365 Business Central

Dynamics 365 Business Central är nästa generation av Dynamics NAV. En kraftfull och komplett lösning för verksamhetsstyrning med fokus på små och medelstora företags processer. 

Business Central 1

Den främsta nyheten som skiljer Dynamics 365 Business Central mot Microsoft Dynamics NAV är att användarupplevelsen är helt ny och väldigt modern baserat på ett nytt gränssnitt. Plattformen är dessutom en helt webbaserad systemlösning. Givetvis kan du använda vilken webbläsare du än föredrar, eller som app i Android eller iOS.

Business Central är även GDPR-kompatibel och kommer med inbyggt stöd för kategorisering och klassificering av personinformation. Samma stöd för GDPR finns även i de senaste uppdateringarna av NAV 2016, NAV 2017 och NAV 2018. 

Helt integrerat med Office 365

Business Central 2

Business Central är fullt ut integrerat med de övriga program som finns i Microsofts Office-svit. Ett exempel på hur integrationen används för att öka din effektivitet är kopplingen mellan Business Central och Outlook. Du kan snabbt och enkelt skapa upp offerter och order utan att lämna din mail.

Använd artificiell intelligens för att prognosticera

Business Central 3

Lösningen använder också Microsofts artificiella intelligens (AI), Cortana, på flera olika sätt. Ett exempel på användningsområde är att du i dina lager- och försäljningsprognoser liksom kassaflödesprognoser får din data analyserad automatiskt. Med Cortanas hjälp kan du på så sätt arbeta med prognoser och analys på ett ännu djupare plan. 

Smarta meddelanden och notifieringar

Business Central 4

En nyhet är att du som användare nu har möjlighet att använda smarta meddelanden och notifieringar i större utsträckning. Det finns en mängd olika val för notifieringar, där du dessutom kan ange kriterier för vissa utav dem. Ett exempel på användningsområde är artiklar i en viss artikelkategori eller liknande.

Automatiska uppdateringar av ditt affärssystem varje månad

Business Central är en komplett lösning och ger dig ett fullvärdigt systemstöd. Om er verksamhet har behov utöver standardfunktionerna kan du göra tillägg i form av smarta applösningar. Dessa kan utvecklas av din partner eller köpas via Microsoft AppSource. Kundunika anpassningar görs i form av extensions, vilket innebär att det inte görs några ändringar i själva kärnan av systemet på samma sätt som det gjordes förut i NAV. 

Det leder oss till en stor skillnad mellan Dynamics NAV och Business Central. Utvecklingen i form av extensions som fullt ut är implementerad i Business Central gör det möjligt att automatiskt uppdatera ditt affärssystem. Dessa uppdateringar sker automatiskt och utan att du som användare märker av dem. Krångliga och dyra uppgraderingar av ditt affärssystem är därmed ett minne blott. 

Full funktionalitet från Dynamics NAV 2018

Samma funktionalitet som Microsoft Dynamics NAV innebär att funktionaliteten i Business Central är densamma som i senaste NAV 2018. Men det är ändå två olika lösningar och det finns en del skillnader mellan dem utöver funktionaliteten. 

Några av de främsta skillnaderna, förutom de automatiska uppgraderingar jag nämnt tidigare, är att NAV 2018 fortfarande går att köpa och du kan välja att drifta din lösning on-premise eller i molnet. Business Central är en ren molntjänst där du hyr licensen och månadsvis betalar per användare, där också molndrift ingår. Dessutom finns NAV 2018 som installerad Windows-klient medan Business Central körs via webbläsare.

Eftersom Business Central ger dig samma funktionalitet som i Dynamics NAV är nyheterna för NAV 2018 även aktuella för Business Central. Det inkluderar bland annat färdiga kopplingar till Microsoft Power BI, möjlighet att arbeta med rapporter i Excel med synk mot ditt affärssystem, integration till Microsoft Flow för smartare arbetsflöden och mycket mer.

Vill du veta mer om hur Business Central kan hjälpa din verksamhet?

Tveka inte att kontakta mig så hjälper jag dig att se ifall era behov passar in på vad Dynamics 365 Business Central kan göra för er.

Medarbetare Mikael Mansson
Mikael Månsson
Telefonnummer: 0709-32 50 77

Lösningar med Handel