Microsoft Technical Conference 2015 i Seattle

Första veckan i februari var det åter igen dags för Microsoft att arrangera Dynamics Technical Conference 2015 i Seattle. Detta event är ett mer tekniskt evenemang än exempelvis Convergence som är lite mer kund- och säljinriktat. På plats finns utvecklarna, hjärnorna och idéskaparna bakom Dynamics AX och CRM-systemen för att svara på just dina frågor. Vi (Mikael och Pierre) åkte från Malmökontoret för att få våra frågor besvarade, bli inspirerade, knyta nya viktiga kontakter och för att se framtidens Dynamics AX

Seattle

Seattle har 640 000 invånare och staden är mest känd för att här föddes cafékedjan Starbucks och i staden huserar även huvudkontoren för Microsoft och Boeing. Stadssiluetten är lätt att känna igen med tornet Space Needle som oftast är med i panoreringen.

Ax Tech Conf Bild1
Utsikten från Space needle, Seattle.

Seattles amerikanska fotbollslag Seattle Seahawks är stadens stolthet och var åter igen med i ligafinalen (även mer känd som ”Super Bowl”) som gick av stapeln på söndagen innan konferensen startade. Microsoft bjöd alla kunder och partners på ett ”Tailgaiting party”, där matchen visades på storbildskärm.

Ax Tech Conf Bild2 2
Superbowl på Tailgaiting party:t mellan New England Patriots och Seattle Seahawks

AX Technical Conference

Detta är första gången som Microsoft Technical Conference både innefattar Dynamics AX och Dynamics CRM på samma event. Både Mikael och jag uppfattade detta positivt då eventet blir större och det även blir en bredare skara konsulter och kunder. På plats var det totalt 1300 konsulter och kunder och det märks att Microsoft satsar hårt på Dynamics.

Ax Tech Conf Bild3
Mikael skriver upp sig på ”Axapta 2.5”, som första AX versionen han jobbat med.

Technical Conference består av generella sessioner och så kallade ”Break-out sessions”. Först ut var den generella sessionen kring Dynamics AX. Presentationen hölls av Dan Brown som är General manager för forskning och utveckling av Microsoft Dynamics AX. Efter Dan Brown tog Sri Srinivasan General Manager för Business solutions platform inom Microsoft Dynamics. Både Dan och Sri talade med varma ord om den nya ”Road map” som visades, men de var samtidigt lite försiktiga att prata om AX7 som är AX-uppföljaren till AX 2012. Mer om AX7 i avslutande delen i detta blogginlägg.

Värdeorden för Dynamics AX är dock inga nyheter. Orden: ”Mobile First, Cloud First” har yttrats av Microsoft innan, men är ett tydligt meddelande om vart systemet är på väg. Fullt fokus ligger nu på att satsa och förbättra tekniken för att erbjuda nya eller befintliga kunder att nå sitt affärssystem helt eller delvis i molnet. Detta ska göras med hjälp av Microsofts egna moln-plattform Microsoft Azure. Det satsas även stort kring utbyggnaden av appar för den ”mobila människan”, dock exakt vilka appar som ska släppas till AX 7 talades det inte om.

Det finns väldigt många sessioner att gå på och man hinner inte med alla. Vi försökte att dela på oss för att kunna få så mycket information till oss som det bara var möjligt. Eftersom vi båda är involverade i ett implementationsprojekt inom Retail för Dynamics AX så blev det många sessioner med inriktning mot retail, lager och logistik.

Bland de första sessionerna vi gick på handlade om hanteringen kring Microsofts kassaregister-lösning för kassor inom Retail-satsningen. Sessionen hette Implementing an integration with fiscal registration devices and service for Microsoft Dynamics AX POS. Lösningen är byggd efter analys av den ryska och svenska marknaden och lösningen implementeras relativt enkelt. Dock hanterar inte kassaregistret presentkort eller kundorder, vilka är funktioner som använder realtidsanrop direkt till AX. Vi på Orango satte oss efter sessionen ner med utvecklarna på Microsoft för att titta på om även dessa funktioner kan inkluderas i registret i framtiden, eftersom funktionerna är väldigt viktiga för svenska marknaden. Detta arbete pågår nu tillsammans med Microsoft.

Sessionen Delivering next generation POS clients, immersive mobile experiences handlade mycket om MPOS. MPOS står för Modern Point Of Sale vilket är den nya kassan till AX Retail. Kassan kan köras i antingen en platta eller i en mobiltelefon. Dessa devices kommunicerar via Wifi med en så kallad hårdvaru-station för kvittoutskrift och kassalåda-hantering i butiken. Detta möjliggör en mobil kassalösning för butikspersonalen för att lättare kunna gå ut och möta kunden i butiken istället för att behöva informera eller sälja enbart bakom disk.

Ax Tech Conf Bild4
Exempel på hur inloggningsrutan ser ut för MPOS när den används i en mobil.

Microsoft arbetar för tillfället för att kunna rulla ut MPOS-kassor via en utrullningsmjukvara i System Center. Datum för när detta ska vara klart är för tillfället inte känt.

Lifecycle services är en webbaserad projekt- och implementationsplattform med möjlighet till direktkontakt med Microsoft. I sessionen Explore the power of the Lifecycle Services business process modeler fick vi mer ingående reda på hur partners och kunder ska relatera och jobba med LCS:en. Microsoft investerar mycket för att bygga ut LCS:en för att komma närmare sina kunder och partners både service och infrastrukturmässigt. Det är nu möjligt att sätta upp AX-testmiljöer med några få musklick. Det är även möjligt att från ett supportärende skapa upp en kopia av kundens miljö för att kunna felsökas av Microsoft. Verktyget byggs hela tiden ut och mer funktioner kommer att komma.

För måndagens sista session ändrade vi inriktning för att få lite insikt i AX nya avancerade lagerstyrningshantering WHS och styrde därför stegen mot sessionen ”WMSII to new Microsoft Dynamics AX 2012 R3 warehouse management”.

Ax Tech Conf Bild5
Migrering krävs för att gå från WMSII till nya WHS.

Den nya lagerhanteringen i R3 innefattar transporthantering, förbättrad lagerkontroll, helt annan möjlighet att använda mobila enheter, förbättrad ankomst- och skeppnings hantering och arbetsflöden för inleverans, plockning, packning och utskeppning. För att sammanfatta sessionen kan man konstatera att om man idag kör AX med WMSII men har behov av funktionaliteten i den nya WHS:n så är inte övergången bara en uppgradering utan snarare ett nyupplägg med en migrering av all artikeldata och artikelkvantiteter.

Retail Technical Conference

Vi hade på förhand fått information om att Microsoft skulle ha en retail-konferens dagarna efter Technical. Mikael och jag tvekade inte på att skriva upp oss för två intensiva dagar med retailfokus. På torsdagens morgon åkte vi ut till Redmond, som är Microsoft högkvarter utanför Seattle. Området är riktigt stort och överallt finns det grönområden, konferenscenters och kontorshus. Från taxin på väg mot konferenscentret ser vi kartor över området som förklarar vart du ska och det högsta husnumret vi hinner se är 93. Det finns säkert fler än så. Vi fick under två dagar en grundlig utbildning och ”hands on”-erfarenheter kring Microsofts retail-satsning och hur EPOS, MPOS och alla kommunikationsservrar för data mellan AX och kassorna ska fungera och sättas upp.

Ax Tech Conf Bild6
Mircosoft-material för ”Hands on labs” på Retail Technical Conference.

Microsoft visar ingående på resultat från prestandatestar de har gjort på E-handelsplattformen, EPOS och även MPOS där antalet artiklar i AX spelar stor roll på svarstiderna. Vi fick lära oss när det är bäst att sätta upp olika uppsättningsvarianter, så kallade typologier för retailmiljöer. Vi satte upp MPOS:en från början i en av Microsofts testsystem och gick igenom alla funktioner som MPOS:en bjuder på. Funktionerna som finns är samma som finns i EPOS:en fast bland annat så kan man välja att jämföra produkter bredvid varandra så som man är van att göra på de flesta E-handelssidor.

Ax Tech Conf Bild7
Microsoft Dynamics Retail Conference 2015.

Eftersom vi har en kund som är väldigt intresserad av MPOS och använda dessa som komplement till EPOS så var vi väldigt intresserade av själva teknikuppsättning kring MPOS. Funktionsmässigt är kassorna väldigt lika varandra men använder olika gränssnitt, där vi tycker att MPOS ger ett snyggare och modernare intryck. Eftersom man kan använda swipe-funktionen så finns det även större frihet att kunna placera funktionsknapparna mer användarvänligt med färre knapptryckningar istället för att använda undermenyer.

AX7 (Rainer)

Slutligen vill vi avsluta blogginlägget med det mest spännande, nämligen AX7. Informationen var sparsam men ändå tydlig till alla som var i Seattle. Det viktigaste som partners och kunder kan göra för att förbereda sig för lanseringen av AX7 är att:

  • lär er AX 2012 R3 CU8
  • titta på och lär er Microsofts molntjänst Azure
  • börja använd Lifecycle Services

AX7 kommer funktionsmässigt att ha väldigt stora likheter med R3 CU8. Microsoft var tydliga med att detta är mer ett tekniskt versionslyft än ett funktionsmässigt versionslyft.

AX7 kommer först att släppas som molnbaserad version på Azure och klienten kommer vara webbaserad. Gränssnittet man visade i Seattle såg ut att likna Windows 8 där man bygger menyerna åt sidorna som man är mer van vid när man använder plattor eller smartphones. Ska bli spännande att se hur det kommer att fungera.

Ax Tech Conf Bild8
Preview på AX7 i webbgränssnitt.

Utvecklingverktyget i AX kommer att flyttas från MorphX till Visual Studio där man det även går att design:a formulär. Se bild nedan:

Ax Tech Conf Bild9
Utvecklingsmiljön i Microsoft Visual studio.

Det kommer även att lanseras en webbaserad klient som enligt Microsoft är ”Zero config”. Detta innebär att utrullning av POS-mjukvara till PC-maskinerna i butikerna inte behöver göras. POS-databaserna kommer därmed ligga centralt placerade på servernivå istället för alternativet att ha POS-databaser.

Som Microsoft kund och partner kommer du åt Microsoft Customer source där du hittar allt material från Technical Conference 2015 inklusive videoinspelningar från alla sessioner. 
URL:https://mbs.microsoft.com/customersource/northamerica/AX/learning/presentations/AXTechConf15PresentationVideos

Vill du hålla dig uppdaterad kring AX7 så hänvisar Microsoft till Partner Source (https://mbs.microsoft.com/partnersource) för dig som är partner och Customer Source (https://mbs.microsoft.com/customersource) för dig som är kund.

Ax Tech Conf Bild10
Konsulter tar turistfoto i Space Needle.

Lösningar med Microsoft Dynamics AX