Ett mobilt affärssystem – fullt anpassat för fordonshandlare

Om ni läser den här bloggen följer ni säkert med i de två stora trenderna runt affärssystem, de som kallas Molnet och Mobilitet. I den lösning hos Orango som jag representerar, Annata Dynamics IDMS för Microsoft Dynamics AX, finns ett bra exempel på bådadera.

Jag tänker då på den app för fordonssäljare som är en förlängning av affärssystemet, ut i bilhallen eller på gården, in i bilsäljarens läsplatta.

Bilhandlare

Styra säljet

Med läsplattan i handen och med hjälp av fördefinierade processer för CRM-hantering kan bilsäljaren ge bästa service till potentiella kunder samtidigt som denne kan styra dialogens inriktning. Utöver att vara ett värdefullt redskap för bilsäljaren i dennes vardag är det ett intressant och viktigt verktyg för försäljningschefen och företagets ledning. De kan nämligen definiera hur säljprocessen ska se ut och även definiera olika säljprocesser för olika scenarios. Tänk dig att du vill skräddarsy två säljprocesser; en för försäljning av fabriksny bil som beställs från fabrik (kundorderstyrd försäljning) och en för försäljning av begagnad bil. Visst finns det mellan dessa två skillnader i hur man vill styra och följa upp affären?

Merförsäljning

I det första fallet, med en bil som konfigurerats efter kundens önskemål och som beställs i fabrik finns flera intressanta möjligheter att uppfylla kundens uttalade och outtalade önskemål. Ett exempel på ett uttalat önskemål är kanske att förse bilen med intressanta fabriksoptioner eller eftermonterade tillbehör, såsom dragkrok, motorvärmare och kupéuttag. Ett outtalat önskemål kan kanske vara en takbox. Genom att styra säljprocessen ger vi säljaren stöd för att ställa dessa kontrollfrågor till kunden. Och kanske är tillfället aldrig bättre att köpa en takbox? Det går ju att inkludera priset för takboxen i finansieringen av affären.

Några ord om montering

En app som tänks stödja försäljning av eftermonterade tillbehör har givetvis stöd för prisuppgift på detta tillbehör, monterat och klart, för aktuell bil. Vår har det.

Andra kanske outtalade önskemål från kunden som kan gagna både denne och säljföretaget att uppfylla är försäkring, serviceavtal, däckhotell, utökade garantier och då som sagt, finansiering. Genom att i appen kunna presentera priser och överföra till orderhandlingarna blir det en enkel hantering.

Provkörning

I appen finns stöd för att boka in en provkörning av bilen. Vi har ju redan information om kunden och kan enkelt registrera övriga erforderliga uppgifter samt reservera en bil.

Styrning och uppföljning av säljet

Om vi prövar tanken om att alla kunddialoger går genom de fördefinierade CRM-processerna i appen så kan vi även mäta hur väl processerna uppfylls. Genomförs de olika stegen, ställs kontrollfrågorna, tas möjligheterna till merförsäljning tillvara? Hur många offerter ställs ut? Hur många avslut görs? Varför tappar vi en affär, vad är orsakerna? Vilken lönsamhet uppnår vi på enskild affär och aggregerat per olika nivåer (filial, märke, nytt/begagnat)? Om affärer genomförs och lagras digitalt får vi möjligheter att följa upp affärerna via de effektiva analyssystem som vår lösning erbjuder.

Ett par ord om IT-teknik

Denna app är direkt ansluten mot Dynamics AX med Annata Dynamics IDMS och kräver en internetuppkoppling. Därutöver krävs ett abonnemang i Microsofts molntjänst Azure. Där sker autentisering av användaren med flera olika metoder vilket förvissar dig om att dina affärsdata är skyddade. Bland annat används en teknik som kallas ADFS, Active Directory Federated Services. Appen är en förlängning av affärssystemet. Den kan inte användas utan affärssystemet.

En möjlig dialog

Kunden – Jag skulle vilja se på en bil, jag såg den senaste elbilen från Battery Cars på teve.

Säljaren – Givetvis, vad trevligt. Jag slog ert registreringsnummer när ni svängde in på vår parkering, hoppas ni inte misstycker, fröken Julie?

Kunden – Så bra, då vet ni redan vad jag kör för bil idag. Nå, den här Battery Car-bilen, den såg fin ut, tror den hette Tudor. Vad kostar en sådan?

Säljaren – Vi kan titta här i min app, där ser vi att den finns i ett angenämt utförande som vi kallar Nordisk komfort, då ingår kupévärmare. Den kan du köpa för 219 000 kr idag, och med ett erbjudande om finansiering till 3,4 % ränta, det blir 3 974 kr i månaden..

Kunden – Det verkar rimligt, men i reklamen igår visade de ett navigeringssystem samt automagisk parkering, det tyckte jag verkade bra.

Säljaren – Ja, vi lägger till dessa extraval genom att klicka här så ser vi vad det gör på priset. Det ökar priset med 13 500 kr, så ditt pris blir då 232 500 kr. Intressant nog ökar det din månadskostnad med endast 245 kr.

Kunden – Nu har jag ju min bil som står på gården utanför, kan du ta den i inbyte?

Säljaren – Ja, givetvis, den bilen servar vi ju här och jag ser att du följer våra servicerekommendationer, att den är i gott skick och att den gått 15 000 mil vid senaste servicen som var alldeles nyligen. Vi har redan definierat ett inbytespris på den om 75 000 kr. Din månadsavgift blir då 2858 kr i fem år.

Kunden – Så bra, det låter lagom tycker jag.

Säljaren – Du behöver inget annat, exempelvis en takbox? Jag kan inkludera en fin Fimbul-takbox med passande takräcken för endast 136 kr per månad.

Kunden – Nej, tack, jag är nöjd tillsvidare.

Säljaren – Om du är nöjd med utrustningen på den nya bilen kan vi kanske tala lite om de extra-tjänster som vi kan erbjuda dig? Som exempelvis däckhotell och serviceavtal.

Kunden – Ja, det vill jag gärna veta lite mer om. Vad innebär det och vad kostar det?

Säljaren – För den här bilen kan vi erbjuda ett serviceavtal om 300 kr i månaden under tre år, det betyder att du betalar en fast månadsavgift för de planerade servicetillfällena, och att du inte betalar något när du lämnar bilen på service. Samma sak med däckhotellet, du kommer in vår och höst och byter däck, och däcken förvarar vi här. Din månadsavgift för detta blir 100 kr.

Kunden – Ja, det låter onekligen praktiskt att ha allt samlat på samma månadsavi, då kan jag budgetera för det.

Säljaren – Ja, och det är många av våra kunder som uppskattar att vi tar hand om deras praktiska detaljer runt bilägandet. Här får du en offert på det vi talat om, den är redan utskriven. Återkom efter provkörningen om du vill göra affär, demobilen väntar utanför dörren till höger!

Hur har ni det i er kunddialog? Låter denna som en framtidsvision, eller tror du den är möjlig redan idag? Kontakta gärna undertecknad om ni vill veta mer om vår app för fordonsförsäljning och om Annata Dynamics IDMS för Microsoft Dynamics AX. Du kan också klicka här om du vill läsa mer om Dynamics IDMS i sin helhet.

I nästa blogg kommer jag att tala om service, så om du är servicemarknadschef, kundrådgivare, verkmästare eller servicetekniker kommer du finna den intressant. Jag beskriver bland annat vår app för mobil fordonsmekaniker.

PS. Julie köpte bilen och har inte tittat tillbaka sedan dess (i alla fall inte när hon fickparkerar)

PPS. Alla namn på personer och märken och modeller i denna blogg är fingerade

/Tore Einarson – konsult Dynamics IDMS på Orango

Kontakta mig om du vill veta mer om Annata Dynamics IDMS

Marced
Martin Cederbom
Telefonnummer: 073-916 30 32