Är ditt företag redo för Amazon?

Amazon Fulfillment Center

Under fjärde kvartalet 2017 växte Amazon med 37 % jämfört med samma kvartal föregående år. Resultatet landade på cirka en miljard dollar och Amazon är nu världens högst värderade företag, större än både Apple och Google. Varför intresserar det oss, tänker du? Jo, för de allra flesta företag måste på ett eller annat sätt förhålla sig till Amazon och deras affärsmodell för att själva blomstra och en del av dessa företag är kunder till Orango.

Graden av effekt skiljer sig åt, men för en del företag kommer det till och med handla om att överleva. Låt mig ge ett par exempel där Amazons tjänster och instick i nya branscher potentiellt vänder upp och ner på vardagen för många företag eller helt enkelt tvingar dem att förlita sig på Amazon för processer som de hellre haft kvar i huset.

Men USA-baserade Amazon är väl inte så stora i Europa, säger någon? I USA har man hela 44 % av e-handelsmarknaden men faktum är att man inte är så långt efter i de större europeiska länderna. I Tyskland är marknadsandelen 40 % och i Storbritannien 27 %.

Fulfillment by Amazon – Amazon tar över ditt lager

Fulfillment by Amazon är en tjänst som innebär att mindre företag kan ta del av Amazons logistik genom att skicka sina produkter till ett Fullfillment by Amazon-lager. När en kund sedan köper produkten via Amazon plockas, packas och skeppas den direkt från Fulfillment by Amazon-lagret utan att produktföretaget behöver ta del i logistiken. Dessutom sköter Amazon kundservice för de produkter de levererar. Låter det för bra? Ja, vissa menar det. Amazon ger varje produkt en rating och enligt belackarna får du en sämre rating om du väljer att sköta logistik och kundservice själv istället för att köpa den tjänsten i form av Fulfillment by Amazon.

Amazon Go – framtiden för retail

Ett annat exempel på Amazons sätt att utmana en bransch är Amazon Go som är en av utkomsterna av Amazons köp av dagligvarukedjan Whole Foods Market sommaren 2017. Amazon Go är en helautomatiserad livsmedelsaffär där kunderna går in, plockar på sig varor och lämnar affären utan att varken köa eller betala i en kassa. Allt kunden behöver är ett Amazon-konto, en Amazon Go-app och en modern smart phone. Amazon Go möjliggörs av i grunden samma teknik som i självkörande bilar: avancerad kamerateknik, sensorer och maskininlärning.

Vilken bransch står näst på tur? Och hur förbereder man sig?

Nu är frågan vilken bransch Amazon väljer att utmana härnäst. För det är just det Amazon gör. De utmanar gängse regler på en marknad och då gäller det för befintliga aktörer att möta denna utmaning. Antingen genom att konkurrera med Amazon eller låta sig kuvas och anpassa sin affärsmodell så den sammanfaller med Amazons. Troligen kommer få företag välja att konkurrera. Då bör man heta Microsoft eller Google och utmana med liknande tjänster. För andra företag handlar det snarare om att ställa om och anpassa sig och där kan en modern affärsplattform vara en av nycklarna för att kunna möta den nya verkligheten på ett framgångsrikt sätt.

Amazon ställer nämligen bland annat krav på hur gods ska vara märkt, att produkterna ska vara globala och att lokala avvikelser ska hållas isär genom separata artikelnummer. Det innebär till exempel att företag som säljer sina produkter globalt och vill kunna göra det via Amazon måste ha en masterdatastrategi som tar Amazons krav i beaktande utöver sina egna behov.

När kommer Amazon till Sverige?

Hittills har Amazon inte aktivt arbetat i Sverige, men det är på väg att ändras. Domänen amazon.se köptes för ett år sedan och man planerar för ytterligare hela 1 300 egna lager i Europa framöver. Enligt svenska e-handelsprofiler som Dagens Industri pratat med kommer Amazon finnas fysiskt i Sverige innan 2018 är slut – denna gissning baserar man på rekryteringar företaget för närvarande håller på med i Stockholm. 

Är ditt företag redo för Amazon?

Prata med mig!

Är du nyfiken på hur Amazon och andra stora globala aktörer kommer att påverka ditt svenska handelsföretag i framtiden? Kontakta då gärna mig för en diskussion.

Kontaktperson

Jonas Mondelus
Jonas Mondélus
Telefonnummer: 0709-41 42 86

Genom att skicka formuläret samtycker du till vår Privacy Policy.