Är ditt e-handelsföretag redo för Black Friday?

När den svenska e-handeln växer med full kraft gäller det för dig som e-handlare att hänga med i svängarna och ta vara på de möjligheter som bjuds att växa affären. Du som driver ett framgångsrikt e-handelsföretag har förmodligen koll på dina processer och ditt systemstöd så att affärerna flyter på både under vanliga dagar och när försäljningstopparna kommer veckovis, månadsvis eller säsongsvis.

Är Ditt E Handelsföretag Redo För Black Friday2

Sen finns det andra tillfällen som faller helt utanför mönstret. Black Friday är sen ett par år tillbaka ett etablerat fenomen i Sverige. Den som jobbar aktivt med konceptet belönas med betydligt fler konverteringar och en högre orderlinje än under vanliga dagar. Men att mängden affärer både kan dubblas och tiodubblas under en eller några få dagar gör också Black Friday till det ultimata stresstestet för många e-handelsföretag. Att testa av kampanjer och systemstöd så de klarar trycket när kunderna strömmar till blir en övning som kräver noggranna förberedelser. En e-handelsplattform eller en affärssystemlösning som slår i taket när volymerna ökar blir direkt förödande för den e-handlare som förberett sina erbjudanden och investerat i att driva trafik.

Lyckligtvis är det idag enklare än någonsin att möta de tekniska kapacitetsutmaningarna i plattformen. När allt fler tjänster, både e-handelslösningar och affärssystem, ligger i molnet är det fullt möjligt att beställa till extra kapacitet precis under den period det behövs. Den stora utmaningen ligger istället ofta i att praktiskt hantera det ökade trycket i den egna verksamheten.

Manuell hantering blir snabbt en flaskhals

När alla vill handla i webbshoppen på en och samma dag eller under en och samma helg, istället för utspritt över flera veckor, finns risken att både lager och logistik sätts ur spel. Om köpen på webben tiodubblas gäller det att också ha produkter hemma för att ta vara på möjligheten. Produkter som säljs slut behöver snabbt plockas bort ur webbshoppen för att de inte ska översäljas med leveransproblem som följd.

En annan utmaning är att rent praktiskt hantera alla inkommande ordrar och se till att leveransen till kund går som planerat. Om varje order behöver knackas manuellt, eller varje produkt lyftas från hyllan för hand, betyder en tiodubbling av transaktionerna en tiodubbling av personalstyrkan för att hinna med.

Utan rätt processer på plats för att hantera försäljningsökningen riskerar du att gå ur helgen med en rejäl backlogg. Men på Black Friday följer förhoppningsvis en intensiv julhandel och därefter kanske en mellandagsrea. För den som inte hunnit med leveranserna efter köpfesten i november kan det bli svårt att hinna i kapp.

Från tusen till tiotusen ordrar med automatisering

Att hantera peaken genom att bara fylla lagret med mer produkter och mer personal blir sällan vare sig en lönsam eller långsiktig lösning. Istället inser alltfler e-handelsföretag att lösningen på utmaningarna stavas automatisering.

Med hjälp av integrerade systemlösningar, från e-handelsplattformen till affärssystemet och eventuella separata logistiklösningar, kan så gott som hela flödet automatiseras. Från att kunden gör sin beställning och en order läggs fram till att den går ut från lagret och levereras. Med en integrerad och automatiserad lösning blir det också möjligt att i realtid ha koll på vad som säljs och hur mycket som finns kvar på lagret. Restas en produkt kan du snabbt lyfta fram nästa erbjudande i dina kampanjer istället. Kunden får möjlighet att följa sin beställning och hålla sig uppdaterad på leveransdatum direkt online, något som i sin tur förenklar arbetet för de som annars besvarar kundfrågor på manuell väg.

En automatiserad lösning för inköp, lager och logistik skalar betydligt enklare än manuellt arbete. Skillnaden mellan att hantera tusen ordrar eller tiotusen ordrar är liten när varje order rasslar igenom per automatik. Det betyder att ju mer av orderflödet du som e-handlare kan automatisera desto enklare blir det att hantera både säsongsvariationer och andra belastningstoppar.

Är ditt e-handelsföretag redo?

När vi nu bara är några ynka veckor kvar är det hög tid att ställa sig frågan om du och ditt e-handelsföretag är redo. Har ni säkrat upp verksamheten så ni kan ta vara på möjligheten och potentialen i en av e-handlarens främsta högtider?

Första steget är att identifiera vilka svagheter som finns i processerna idag. Fundera kring vad som händer om affärerna fem- eller tiodubblas och var svagheterna finns. Vilka moment görs manuellt som skulle kunna automatiseras? Nyckeln är att i god tid innan Black Friday eller julrushen ha identifierat sina svagheter och tagit fram en åtgärdsplan. För den som ännu inte tänkt tanken är det absolut dags att göra det nu.

Vill du ha hjälp?

Vi på Orango kan affärsslösningar för affärskritisk e-handel och hjälper gärna ditt e-handelsföretag hitta en lösning på utmaningar.

Medarbetare Mikael Mansson
Mikael Månsson
Telefonnummer: 0709-32 50 77

Lösningar med Microsoft Dynamics NAV