Alla pratar om "Why"

Alla Talar Om Why

Från det att Simon Sinek talade om "Why" i en TED Talk för flera år sedan så ser man många företag som försöker hitta sitt "varför". Jag håller absolut med om att företag behöver kunna kommunicera något mer till sina medarbetare än att de ska tjäna pengar eller bli större, för det har aldrig skapat någon motivation till någon annan än de som är aktieägare - och jag är inte säker på att ens de blir så motiverade.

Att ha en djupare mening med varför man gör det man gör, ger oss ett helt nytt perspektiv. Eller hur?

Andra säger att de ska "förändra världen", "återskapa produktiviteten" eller "bara göra det" (känner du igen dem?) men hur gör man det i ett litet svenskt företag med 150 medarbetare? Hur ska vi hitta vårt "varför"?

I Orango tänker vi såhär

Vad vi vill göra är att vi vill förändra branschen, leda marknaden och hjälpa våra kunder att blomstra.

Vårt hur handlar om vårt företag, våra medarbetare och våra kunder för vi tror att om vi tydligt visar att vår ambition är att bygga en riktigt bra arbetsplats och vi kontinuerligt gör förbättringar som leder i den riktningen så startar vi en god spiral där vi som medarbetare vill vara med och driva detta arbete vidare.

Om vi också har en tydlig bild att vi verkligen vill vara en riktig bra partner till våra kunder, står upp för det vi lovar och levererar ett verkligt värde till kunden, så sänder det signaler till oss själva som gör att vi kontinuerligt utvecklar dessa egenskaper och beteenden.

Varför vi gör detta är för att vi vill ta platsen som det företaget som kan leda våra kunder genom hela resan i alla delar av deras verksamhetsutveckling. Samtidigt vill vi också förändra branschen på det sätt att vi vill höja nivån och öka tilliten från kunderna till oss som driver affärssystemsprojekt och verksamhetsutveckling.

Vi vill vara stolta över vår verksamhet, vårt sätt att utveckla branschen och vårt sätt att ta ansvar för våra kunder - och ha riktigt kul under tiden!