Stiga Sports finns i Eskilstuna.
Orango finns i Skåne.

– Ett lyckat distansförhållande som pågått under flera år, säger Stiga Sports VD Håkan Fridh.

Genom generationer har kunder över hela världen förälskat sig i Stiga Sports produkter. Ishockeyspel, pingisrack, pulkor för att bara nämna några. Företaget har huvudkontor, stort lager och tillverkning i Mälardalen.

– Att affärssystemet fungerar smidigt är avgörande för flytet i vår verksamhet, säger Håkan Fridh, VD.

Långvarigt distansförhållande

Stiga har haft Microsoft Dynamics AX sedan 2007. Samarbetet med Orangos konsulter har rötter längre tillbaka än så.

– Vi fick kontakt redan i början av åttiotalet, när vi skulle köpa in datorer av ett företag i Åhus. Ett företag som senare blivit en del av Orango, säger Håkan Fridh.

Och med åren har relationen mellan Stiga och Orango stärkts, trots de cirka 50 milen mellan kontoren.

– Med tanke på att vi finns i Eskilstuna kan man tycka att det vore naturligt för oss att välja en leverantör här i Mälardalen. Men vi har jobbat länge med de här konsulterna från Skåne. Person- och verksamhetskännedomen är främsta anledningen till att samarbetet fungerar så bra. Det har blivit en personlig relation, säger Håkan Fridh.

Stiga Sports logistikutvecklare, Lars Söderkvist, vittnar också om ett lyckat distansförhållande.

– Orango är tillgängliga. De är aldrig längre bort än ett telefonsamtal eller mejl. Man har hela tiden direktkontakt med utvecklaren och vi samarbetar ända in i mål, säger Lars Söderkvist.

Vill du veta mer om hur du kan optimera din verksamhet med Dynamics AX? Prata med mig.

Mikael Carle
Mikael Carle
Telefonnummer: 0768-52 58 89

Fördelarna med Orango

Med Stigas expansion har affärssystemet då och då ställts inför nya utmaningar, senast 2013. Just Orangos förmåga att titta bredare än standardlösningar, är det som imponerat mest på Lars Söderkvist.

– Orango har bland annat hjälpt oss med den komplicerade processen att lösa vår VMS, utan att behöva titta på externa lösningar. Orango har alltså hjälpt oss att bygga in funktionerna i vårt befintliga system. Självklart har det sparat oss både tid och pengar, säger Lars Söderkvist.

Enligt Håkan Fridh har Stiga genom åren alltid haft samma ingångsvinkel när affärssystemet behövt uppdateras.

– Vi har aldrig börjat med att titta på vad det finns för andra system, utan alltid vänt oss till våra konsulter för att se vad dom kan erbjuda. Det har visat sig vara rätt, avslutar Håkan Fridh.

Lösningar med Microsoft Dynamics AX