Så skapar Orango bra kundrelationer

Detta är tredje inlägget i min serie kring att bygga ett riktigt bra företag. De två första avhandlar motiverade medarbetare (10 nycklar till engagerade medarbetare som trivs) och bra ledarskap (Ledarskap – nyckeln till motiverade medarbetare i Orango) och nu kommer vi till frågan hur man får till riktigt bra kundrelationer. Visst är det oerhört roligt att ta en ny affär, men det allra viktigaste är att bevara de relationer man redan har.

Bra Kundrelationer 21

Affärssystem med kärlek betyder att vi skapar framgång för våra kunder. I dag och imorgon!

Givetvis är det så att i grunden bygger goda relationer på tillit och att man levererar det man avtalat på utsatt tid. Det gäller alla relationer. Se dessa som mina 10 viktigaste råd utan inbördes ordning och utan att teoretisera för mycket. Och förresten får ni ett bonusråd, som är ack så viktigt. Håll tillgodo.

1. Kunden har alltid rätt

Detta är alltid utgångspunkten och man kan inte bara säga det man måste mena det. Det är kunden som betalar våra räkningar och löner och det innebär att som utgångspunkt skall vi leverera det kunden vill köpa av oss. Innebär detta att vi alltid skall göra som kunden säger? Nej, inte nödvändigtvis. Vi är så professionella att om vi menar att det finns en bättre lösning för kunden så berättar vi det. Även om det innebär att någon annan i så fall skall leverera just denna del, denna gång.

2. Håll alltid vad du lovar

Lova aldrig mer än du vet att du kan hålla. Om något oförutsett skulle inträffa som gör att du inte kan hålla det du lovat så kommunicerar du detta direkt till kunden. Det finns inget värre än när man som kund inte får reda på förändringar som påverkar leveranserna.

3. Kommunicera, kommunicera, kommunicera

Prata med kunden, skriv inte mejl. Var säker på att ni är helt överens. Var noga med de små sakerna – the devil is in the details. Håll aldrig inne på någonting och tänk ”det tar vi sedan” – då är det oftast för sent.

4. Gör om – gör rätt

Om vi har gjort något som inte är tillräckligt bra så gör vi om och rätt, utan att debitera kunden.

5. Ta alla problem så fort som möjligt

Stick aldrig huvudet i sanden. Problem som till en början är lätta att lösa kan bli helt omöjliga att ha att göra med om man inte vågar ta tag i dem direkt.

6. Sopa rent framför den egna dörren

Vi kan inte alltid kontrollera det som händer i vår omvärld, men vi kan kontrollera det som händer hos oss. Därför ser vi till att vi håller vår del av varje avtal och gör rätt för oss.

7. Var alltid professionell och korrekt

Det låter givetvis som en självklarhet och det är det också för oss. Oavsett hur en situation utvecklar sig så behåller vi vårt självklara lugn.

8. Det händer att kunden har fel

Eller vi ska kanske hellre säga att kunden inte förstår vad som är den bästa lösningen. Och det är ju bland annat därför vi är där för att hjälpa honom/henne. Jag pratar inte om att tycka att ”svart” är bättre än ”vitt”, utan om situationer där ett felaktigt val kommer att ge kunden problem i framtiden. Här måste vi stå vid vårt löfte att allt vi gör ska säkra att våra kunder är och förblir framgångsrika. Sök nya vägar att förklara för kunden varför han/hon behöver tänka om.

9. Vi är intresserade av våra kunder – i dag och i morgon

Den bästa utmärkelsen man kan få är när man kan bevara en kundrelation under många år. Vi är och ska vara genuint intresserade av våra kunder och hur vi kan hjälpa dem att nå framgång. I dag och i morgon. Kontinuerlig kontakt och möten där vi kan diskutera nya proaktiva lösningar och förbättringar är en självklarhet för att underhålla en bra kundrelation.

10. Ställ alltid frågan: ”Är det något mer vi kan göra för er?”

Vi finns till för våra kunder – utan kunder finns vi inte. Ändå är det förbluffande hur många gånger man går miste om affärsmöjligheter bara för att man inte frågar. Stress att hinna med det som redan avtalats att leverera är ofta ett skäl, obetänksamhet kan vara ett annat. Tänk på att bara för att du frågar måste du oftast inte leverera direkt och tänk på att frågan också visar att vi bryr oss om våra kunder.

BONUS: 11. Återkoppla, återkoppla, återkoppla

Detta är något som är av största vikt och ändå är vi i IT-branschen generellt sett riktigt dåliga i denna gren. Om en kund ringer till dig och lämnar ett meddelande – återkoppla. Om en kund skriver ett mejl till dig – återkoppla. Om ni avtalat något per telefon – återkoppla. Återkoppla betyder inte att du har löst det problem som finns eller har en lösning på den fråga som ställts, det betyder att du hör av dig och meddelar att du tagit emot samtalet och berättar när du har möjlighet att återkomma. Så lite som betyder så mycket.

Gillade du vad du läste?

Tycker du att vi har en sund inställning till våra kundrelationer? Kontakta då oss för att få veta mer om vad vi kan erbjuda dig och ditt företag!